Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır, TRT Çukurova Radyosu’na telefonla bağlanarak ‘Hayatın İçinden’ Programında Mehmet Fatih Kılınç’ın, Uluslararası Çukurova Havalimanı’nın bölgeye etkilerine dair sorularını yanıtladı. Programdan satırbaşları şöyle:
SORU: Uzun yıllar sürdü havalimanı ama nihayet 10 Ağustos’ta açıldı. Çukurova Havalimanının bölgeye etkileri nasıl olacak?
- Çukurova dediğimiz yer aslında yalnızca Mersin ve Adana’dan ibaret değil. Bölgenin etrafındaki şehirleri de hinterlandını da etkileyecek önemli bir yatırım oldu. Mersin ve bölgesini küresel anlamda kolay erişebilir kılacak. Bu nedenle bizim ve bölgemiz için çok önemli bir proje.
- Aynı zamanda biz bu projeyi sadece bir yolcu taşıma projesi olarak görmüyoruz. Ekonomik anlamda Mersin’in ana sektörlerini de ilgilendiren bir yatırım olarak görüyoruz. Çünkü kargo kapasitesi anlamında Türkiye’nin ikinci büyük hub limanı olacak. Bu da ekonomiye direkt etkisi olacak bir havalimanı olacağı anlamına geliyor.
- Bölgemiz tarım, turizm, sanayi ve lojistik olarak güçlü bir bölge. Tarım derken Adana ve Mersin olarak bakınca yaş meyve sebzede ihracatımız var. Havalimanının olması ve kargo taşıması olması direkt uçuşlarla taze meyve sebzenin, bozulabilir ürünlerin son noktaya kısa sürede ulaşmasını sağlayacak anlamına geliyor. Sabah toplanan ürünün öğleden sonra sofralarda olması anlamına geliyor. Bu da ihracatı olumlu etkileyecek. Aynı durum kesme çiçek için de geçerli olacak.
- Havalimanı 9 milyon gibi önemli bir yolcu kapasitesine sahip olacak. Ama asıl adından söz ettireceği kısım kargo limanı olması.
- Kolay erişim olmaması bugüne kadar turizmde bir engeldi. Havalimanıyla Mersin, Adana, Antakya belki Kapadokya birleşip önemli bir turizm destinasyonu oluşacak. Turizmde de bize önemli avantaj sağlayacak.
- Sanayi anlamında da Çukurova Bölgesi olarak katmadeğerli ürünler üretmeye başladık. Bunu artıran bir bölgeyiz. Bizim dünyayla buluşmamızı sağlanacağı için ürünlerimizi daha rahat gönderebileceğimiz için ulusal firmaların da merkezlerini Mersin bölgesine taşıyacağına dair bir düşüncemiz var. Buranın çok hızlı gelişeceğini, sanayimize turizmimize katkı vereceğini düşünüyoruz o nedenle heyecanlıyız.
SORU: Havalimanı Mersin ve Adana’nın ortasında bir yerde yer alıyor. Tüm sektörlere katkı sağlayacak yakın zamanda da etkilerini göreceğimizi düşünüyorum. Bundan sonrası için kısa vadede üretim nezdinde ne gibi artışlar planlıyorsunuz? Ne kadar sürede tam kapasiteye ulaşacaktır?
- Bizim öncelikle havalimanının direkt uçuşlarını sağlamamız lazım. İstanbul aktarmalı değil doğrudan uluslararası uçuşları sağlayınca kapasitemizde artış olacak.
- Bölgesel olarak Mersin en büyük limana sahip. Demiryolu ağlarımız da çok güçlü. Hızlı tren hatlarıyla Gaziantep, Adana, Mersin hattıyla havalimanı bağlantısı olacak. Türkiye’nin en büyük kara taşıma filosuna sahibiz. Havalimanıyla dörtlü taşıma modunu tamamlamış oluyoruz. Bölgemiz lojistik bir merkez haline gelmiş oluyor.
- Direkt uçuşları sağlarsak kargo taşımasında yüzde 100’ün üzerinde artış olur. Turizm, sanayi olarak da ciddi kapasite artışları olacağını düşünüyoruz çünkü buraya geniş gövdeli uçaklar inebiliyor.
- Havalimanı 800 hektar alan üzerine kuruldu. 110 bin metrekare kapalı alanı var. Geniş gövdeli uçaklar inebildiği için bölge için çok kritik bir nokta.
- Marmara’ya alternatif bir bölge planlanıyor. Biz daha önce bu alternatif bölge için Doğu Akdeniz Bölgesi demiştik. TOBB konuya sahip çıkıp bir adım ileri taşıyarak Ankara’dan başlayıp, Kayseri, Konya, Gaziantep’i de içine alan, tüm Anadolu’yu kucaklayan Orta Anadolu Sanayi Havzası’na dönüştürdü. Havalimanıyla birlikte bölgede ciddi bir Marmara potansiyeli oluşturacağız. Geleceği çok iyi görüyorum. Üretimde artış oranı veremiyorum ama tahmin edemeyeceğimiz oranlara ulaşacağız.
SORU: Direkt uçuş sayısı dilerim en kısa zamanda artar. Bu artınca potansiyel daha da değerlenecek. Direkt uçuşlar için yetkililerle konuşma imkanı oldu mu?
- Konuşuyoruz. Uçuşlar da başladı ama direkt uçuşları hangi şehirlerdir ülkelerdir Kozuva Firmasıyla da görüşüyoruz. Bakanlıklarla, özel havayolu şirketleriyle el birliğiyle bu uçuşları hızlı hale getireceğiz.
- İkinci nokta havalimanı etrafını da planlamak zorundayız. İyi bir fuar alanı, iyi bir yaşam alanı çıkarmamız lazım. Depolama tesisleri ve Adana ile birlikte hareket edeceğimiz uluslararası bir fuar alanı da yapmalıyız. Ekonomi bölgesi haline getirmeliyiz. Bu da havalimanının getirdiği büyük bir artı değer olacak.
- Devletin de buraları Marmara’ya alternatif bir havza olarak planladığını düşündüğümüz için Mersin’e yapılacak konteyner limanı, Adana’ya yapılacak liman aynı zamanda hızlı tren hatlarının olması, havalimanının yapılması yeni bir Marmara olduğunu düşündüğümüz zaman 100 milyar dolardan fazla bir ihracat demek olacak. Bu da Türkiye’nin ciddi şekilde ivme kazanmasına sebebiyet verecek. TOBB da işin içinde güzel bir çalışma olduğunu düşünüyoruz. Hem de Anadolu’ya sermayenin de homojen yayılmasını sağlayacak. Bütüncül bir kalkınma demek olacak. Herkesin yaşadığı yerde zenginleşmesi sağlanacak. Göç etme kalkacak. Toplumsal bir huzur yaratıyorsunuz. Bir havalimanı, alternatif bir Marmara yaratılması ne kadar büyük bir etki veriyor.
SORU: Eklemek istediğiniz var mı?
- Bölgemiz için çok önemli. Elbirliğiyle bölgelerimizi güçlendirmeliyiz burası artık stratejik bir lojistik merkez. Hep birlikte buraları imar ederek ülkemize sorumluluğumuzu yerine getirmeliyiz bölgenin hakkını vermeliyiz. Artık iş bize düşüyor. Çalışıp daha çok ihracat yapmamız lazım.