Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO), Ankara Ticaret Odası (ATO) tarafından Türkiye’de coğrafi işaretler konusuna dikkat çekmek amacıyla düzenlenen ‘Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi’ne katıldı. Zirvede MTSO, Mersin adına tescil almış coğrafi işaretli 7 ürünü temsil etti.
Ankara Ticaret Odası (ATO) tarafından Türkiye’nin yöresel ürünlerini dünyaya tanıtmak, Ankara’yı bu ürünlerin ticaret ve ihracatının merkezi haline getirmek amacıyla Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi düzenlendi. ATO Congresium'da 28-29 Nisan tarihlerinde gerçekleşen Zirve’de coğrafi işaretlemenin her yönüyle ele alındığı konferanslar düzenlendi. Ayrıca, coğrafi işaretli ürünlerin tanıtıldığı bir İhtisas Fuarı gerçekleştirilip, B2B görüşmeler yapıldı. Düzenlenen forumla katılımcıların tecrübe paylaşımı yapması sağlanarak görüş ve önerileri alındı.
Üretici ve alıcıları buluşturan Zirve kapsamında organize edilen Coğrafi İşaretli Ürünler İhtisas Fuarı’nda Oda ve Borsalar, tescilli veya tescil aşamasındaki coğrafi işaretli ürünlerini sergiledi. MTSO da bu fuarda açtığı stantta Mersin’in tescil olan coğrafi işaretli ürünleri arasında yer alan Mersin cezeryesini tanıttı. Zirvenin son gününde ise üretici ve alıcılar yüz yüze iş görüşmeleri yaptı.
Zirve ayrıca, organizasyon kapsamında düzenlenen kongreyle, sınai mülkiyet hakları konusunda yapılan yasal değişikliklerle coğrafi işaretlerin denetim ve yönetiminin daha etkili kullanılarak; bölgesel kalkınmanın aracı olmasının önünü açması açısından da önem taşıdı.
Coğrafi İşaretlere İlişkin Yenilik ve Değişiklikler
Zirve, coğrafi işaretlere ilişkin yapılan yenilik ve değişikliklerin duyurulmasında da etkili oldu. Getirilen yenilik ve değişikliklere göre coğrafi işaret başvuru hakkına sahip olanlarda değişikliklere gidildi. Geleneksel ürün adları koruması tanımlandı. Yayım süresi kısaltıldı. Amblem kullanımı getirildi. Tescilin kapsamı ve başvuru sahipliğinde değişiklik imkanı getirildi. İtiraz prosedürlerine ilişkin yenilikler eklenerek Türk Marka ve Patent Kurumu nezdinde Coğrafi İşaretler Dairesi Başkanlığı kuruldu.
Hisarcıklıoğlu: “Coğrafi işaretin önemini geç fark ettik”
Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi’nin açılışı TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Ankara Valisi Ercan Topaca ve ATO Başkanı Gürsel Baran ile birlikte geniş bir izleyici kitlesinin katılımıyla gerçekleştirildi.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu burada yaptığı konuşmada coğrafi işaretin önemine değindi. Türkiye’nin müthiş bir coğrafyaya sahip olduğunu anlatan Hisarcıklıoğlu, “Her şehrimizden, ilçemizden, beldemizden zenginlik fışkırıyor. El emeğinden tut, yiyeceğine, içeceğine kadar 3 binden fazla yöresel ürünümüz, yöresel marka değerimiz var. Şimdi bu marka değerlere hakkını vermemiz gerekiyor. Coğrafi işaret meselesini ülke olarak sahiplenmek zorundayız. Biz bu işin önemini geç fark ettik” dedi. Son 10 yılda bu alanda çok önemli başarılar sağlandığını belirten Hisarcıklıoğlu, ülkedeki pek çok ürüne coğrafi işaret aldıklarını söyledi.
Şu an tescil edilmiş 204 coğrafi ürünün yüzde 35’i, süreci devam eden 300 ürünün de yüzde 45’inin başvurusunun yerel Oda-Borsalar tarafından yapıldığını bildiren Hisarcıklıoğlu, “3 ürünümüz AB’de tescil edildi. Gaziantep Baklavamız ve Aydın İncirimiz. İnşallah Malatya Kayısımız da bugün yarın tescil edilecek. 8 ürünümüz de tescil sürecinde. Bunların da büyük bölümü Oda-Borsalarımız tarafından yürütülüyor” dedi.
Tüfenkci: “Coğrafi işaret tescilli ürün 2,2 kat daha pahalıya satılıyor”
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci ise konuşmasında, dünya pazarlarında coğrafi işaret tescilli ürünlerin, eşdeğerlerine göre 2,2 kat daha pahalıya satıldığını belirterek, “Türkiye'de coğrafi işaretli olma kapasitesine sahip ürün sayısı, Avrupa Birliği (AB) toplamından daha fazla” ifadesini kullandı. Bakan Tüfenkci, yöresel ürünlerin, coğrafi işaretli ürünler kategorisine girmesi ve ekonomik değer haline gelmesi için bu alandaki fuarların önemli olduğuna işaret etti.
Özlü: “2 bin 500 ürün coğrafi tescil alabilir”
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü de, 204 ürünün coğrafi işaret tescili aldığını, 302 ürünün başvurusunun inceleme aşamasında olduğunu belirterek, “Bu sayılar yeterli değil. Yaptırdığımız bir araştırma, 2 bin 500 civarında ürünün coğrafi işaret tescili alabilecek bir potansiyel taşıdığını ortaya koyuyor. Bu konudaki farkındalık arttıkça, tescilli ürün rakamların da artacağına inanıyorum” dedi.
Özlü, bazı ülkelerin coğrafi işaretli ürünlerden ciddi oranda gelir elde ettiğine dikkati çekerek, Fransa'nın gıda endüstrisinde yaptığı ihracatın yaklaşık yüzde 30'unun coğrafi işaret tescili olan ürünlerden oluştuğunu aktardı.
Baran: “Coğrafi işaret tüm yönleriyle ele alınacak”
ATO Başkanı Gürsel Baran ise kırsal kalkınmaya büyük katkıda bulunacağına ve ekonomiye ivme kazandıracağına inandığı Zirve boyunca coğrafi işaret konusunun tüm yönleriyle ele alınacağını söyledi.
Küresel ölçekte coğrafi işaretli ürün pazarının 200 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığını dile getiren Baran, AB ülkeleri için söz konusu pazarın yaklaşık 55 milyar avro olduğunu kaydetti.