Uluslararası Çukurova Bölgesel Havalimanı’nın açılması sonrasında Mersin, Avrupa’daki önemli lokasyonlara doğrudan uçuş başlatılması yönündeki lobi çalışmalarını sürdürüyor. Talep son olarak bölgedeki oda ve borsa başkanlarıyla iş dünyası tarafından Tarsus’ta düzenlenen bir panelde Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nane’ye iletildi. Nane, uçuşların başlaması için işbirliğine hazır olduklarını söyledi.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cem Bucuge, Tarsus Ticaret ve Sanayi Odası’nın (TSO) kuruluşunun 145. yılı dolayısıyla gerçekleştirilen kutlama programı çerçevesinde düzenlenen ‘Yeni Yüzyılda Ekonomi’ isimli panele katıldı. Tarsus TSO Yönetim Kurulu Başkanı H. Ruhi Koçak ev sahipliğindeki panelin konuşmacıları Ekonomi Gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Güldağ, Genel Koordinatörü Vahap Munyar ve Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nane oldu. Bölge turizminin canlandırılması adına yapılması gerekenlerin ele alındığı toplantıda Türkiye’nin rakamsal verileri değerlendirilip 2025 yılı öngörüleri paylaşıldı.
Nane: “Her türlü işbirliğine hazırız”
Toplantıda söz alan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır, bölgede turizmin canlanması için yatırımı tamamlanan havalimanının ardından direkt uçuşların başlatılmasının önemi kadar bölgeye nitelikli turistin çekilmesi yönünde çalışma yapılması gerekliliğine de işaret etti. Başkan Yardımcısı Bucuge ise bölgeye önemli fuarların, organizasyonların çekilmesi için direkt uçuşların başlaması gerekliliğine değindi. Pegasus’tan Avrupa’daki önemli lokasyonlara Çukurova’dan direkt uçuş talep edilmesi üzerine söz alan Mehmet Nane, “Seferler konulması böyle bir çalışmada son nokta olabilir. Önce hepimiz bir araya gelip bölgenin hedef pazarlarda tanıtımı için ne yapabiliriz, hangi paket programları hazırlarsak bu bölge turizmde tercih edilebilir onu planlamalıyız. Talep oluşur ve bölgeye gelen kişi sayısı artarsa seferlerin konulması kaçınılmaz olur. Biz her türlü işbirliğine hazırız” dedi. Turizmin tarih, doğal güzellik, alışveriş, sağlık, eğitim, eğlence ve gastronomi olmak üzere 7 başlık etrafında şekillendiğini kaydeden Nane, Çukurova da sayılan bu 7 başlığın tamamında güçlü olduğunu belirterek hedefe ulaşmamak için bir sebep bulunmadığını söyledi.
Güldağ: “Kurlarda bir değişiklik beklenmiyor”
Rakamsal verileri değerlendirip 2025 yılı öngörülerini paylaşan Ekonomi Gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Güldağ, 2025’in ilk yarısında kurlarda anormal bir hareket beklememek gerektiğini söyledi. Faizlerde ise Aralık ayında bir indirim ihtimali görünse de bunu düşük bir ihtimal olarak gördüğünü belirten Güldağ, politik baskılar nedeniyle 100-200 baz puan indirim olabileceğini ancak asıl indirimi 2025 yılı Şubat ayında beklediğini söyledi. Güldağ, enflasyonun da 2025’te yüzde 30’un altına gelme ihtimalinin zor göründüğünü ifade etti. 2024 yılı verilerinin enflasyon dışında beklentiler çerçevesinde geliştiğine de değinen Güldağ, iş insanlarının dünyadaki değişime çabuk adapte olduğunu söyledi. Bu dönemde çevresel ürünlerde üretim ve ihracatın önemli ölçüde arttığını kaydeden Güldağ, “İhracatın kurlar nedeniyle patinaj yaptığı dönemde Türkiye çevresel ürün ihracatını geçen yıl 2 milyar dolar artırdı. Bu yıl da 26-27 milyar dolara koşuyor. OECD’nin kategorize ettiği 247 çevresel ürün kaleminde hem Avrupa’ya ihracatını miktar olarak ciddi oranda artırdı hem de katmadeğerini artırmaya başladı. Zamanın ruhunu okuyan Tarsus bu konuda ne yapabilir konuşulması lazım. Geleneksel sektörlerimizi yeni teknolojilerle birleştirebiliriz” dedi.
Munyar: “Ayakta kalmak için denge kurmak önemli”
İş dünyasının ayakta kalması için ipuçları veren Ekonomi Gazetesi Genel Koordinatörü Vahap Munyar ise üretim yerleri ve pazarların çeşitlendirilmesi tavsiyesinde bulundu. Maliyet baskısı yaşayan tekstil sektöründen örnekler veren Munyar, uluslararası alanda faaliyet gösteren Türk firmalarından örnek vererek farklı ülkelerde üretim yapan bu firmaların denge sağlayabildiğini söyledi. Aynı zamanda marka oluşturmanın zorluklarına da işaret eden Munyar, bunun yerine marka ve pazar satın alarak hedefe daha kolay ulaşılabileceğini belirtip bu konuda örnekler paylaştı.