Matematik Olimpiyatlarında dereceye giren öğrencilere ödülleri verildi. Ödül töreninde konuşan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aşut, temel bilimlerin önemine dikkat çekerek, “Eğitim ülkenin üretimi ile doğrudan ilgilidir. Okuyan, anlayan, algılayan, sorgulayan, merak eden, hayal eden, düşünen, analiz yapabilen bir gençlik varsa, işte o zaman dünyanın en gelişmiş ilk 10 ekonomisi arasına gireriz. Aksi takdirde teknoloji tüketen bir pazar oluruz” dedi.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) desteği, Mersin Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü ve Milli Eğitim İl Müdürlüğü işbirliğinde bu yıl 14’üncüsü düzenlenen Matematik Olimpiyatları’nın Ödül Töreni Mersin Üniversitesi Prof. Dr. Uğur Oral Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi. Törene, Mersin Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Çamsarı, Mersin Vali Yardımcısı Süleyman Deniz, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aşut’un yanı sıra akademisyenler, veliler ve öğrenciler katıldı. Olimpiyatlara bu yıl Mersin, Adana, Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye ve İstanbul’dan 245 öğrenci başvurdu ve 189 öğrenci sınava girmeye hak kazandı. Ortaokul ve lise öğrencilerinin katılımına açık olan olimpiyatlar, ödül töreni ile sona erdi. Törenin açılışında konuşan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Aşut, Temel bilimlerin bilimsel gelişmelerde, ar-ge’de ne kadar önemli olduğuna dikkat çekerek şunları söyledi:
“Biz daha 5 sene öncesine kadar neredeyse temel bilimleri üniversitelerden kaldırmaya çalışıyorduk. Yakın zamanda bir Aziz Sancar mucizesi yaşadık da temel bilimlerin bilimsel gelişmelerde, ar-ge’de ne kadar önemli olduğunu gördük. Neredeyse son 10 yıldır eğitim sistemimizde, özellikle lise düzeyinde, matematik ve temel bilimlerdeki başarısız durumumuzu gündeme getiriyoruz. Bu konu ile ilgili o kadar çok şey söyledik, o kadar çok demeç verdik ki, zaman zaman ‘iş dünyasının matematikle, temel bilimlerle ne işi var’ diyenler oldu. Şu an ülkemiz bir orta gelir tuzağında bulunuyor. Kişi başı gelirde ortalama 10 bin dolara takıldık kaldık. Bunun temel nedenlerinden birisi de üretim sitemimizin düşük teknolojili olmasıdır. Yani, ar-ge’si olmayan, katma değeri olamayan, teknolojisi olmayan, kısacası hamallık yaptığımız bir üretim sistemi. Bu sistemin orta-üstü ve yüksek teknolojili bir üretim sistemine dönüşmesi ar-ge yapabilmemize bağlıdır. Bu da analitik düşünebilen, sorgulayabilen, yaratıcı beyinler gerektiriyor. Böyle bir düşünce sistemini ortaya çıkaracak güç ise matematik ve temel bilimlere, fen bilimlerine verilen önemde yatmaktadır.”
“Teknolojiyi üreten kazanacak”
Matematiği kötü olan bir ülkenin iyi mühendislerinin, yüksek teknolojisinin olamayacağına dikkat çeken Aşut, mevcut durumda herkesin yüksek teknolojiye rahatlıkla ulaşabildiğini, ancak bu teknolojiyi satın alıp kullanan değil, düşünen icat eden, üretenlerin kazanacağını anlattı. Sadece kullanıcı olmakla ekonomide ilk 10 ülke içine girilemeyeceğini vurgulayan Aşut, “Bizim matematik ve temel bilimleri, fen bilimlerini eğitimde merkeze alarak ezberden ve kuru bir müfredat zorunluluğundan kurtararak geliştirmeli, gençleri daha yaratıcı hale getirmeliyiz. Doğru cevapları ezberleyen değil, doğru soruları sorabilen beyinler yetiştirmeliyiz. İşte bu anlamda böylesi Matematik Olimpiyatlarını ve organizasyonları önemsiyoruz” dedi.
Bu anlamda akademisyenlere büyük görevler düştüğünü kaydeden Şerafettin Aşut, üniversitelerden yol gösterici, öncü olmasını beklediklerini anlattı. Temelinde robotik teknolojiler, siber teknolojiler, yazılım ve bulut teknolojilerinin bulunduğu Endüstri 4.0’a geçişin başladığını hatırlatan Aşut, şöyle konuştu:
“Temelinde robot-insan veya robottan robota iletişim var, yapay zeka var. Yeni çağın ekonomisi artık tek bir alanda uzmanlar değil, multi-disiplin eğitim almış bir insan kaynağı talep edecek. Buna hazır mıyız? Bu vesile ile Sanayi 4.0 yüksek lisans ve doktora programının açılmasını ve artmasını arzu ediyor ve Mersin Üniversitesi’nin Türkiye’de öncü olmasını istiyoruz.”
Eğitimin ülkenin üretimi ile doğrudan ilgili olduğunu kaydeden Aşut, okuyan, anlayan, algılayan, sorgulayan, merak eden, hayal eden, düşünen, analiz yapabilen bir gençlik varsa, işte o zaman dünyanın en gelişmiş ilk 10 ekonomisi arasına gireriz. Aksi takdirde teknoloji tüketen bir pazar oluruz. Bu anlamda, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası olarak, Mersin iş dünyası olarak, eğitimi konuşmaya sorgulamaya, bununla ilgili çözümlerin parçası olmaya devam edeceğiz. Çünkü eğitim sadece ekonomi konusu değil, varlık sebebimizdir.”
Çamsarı: “Bileme, sanayiye ışık tutmak öncelikli görevimiz”
Mersin Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Çamsarı törende yaptığı konuşmada, üniversite olarak öncelikli görevlerinin bilime ve sanayiye ışık tutmak olduğunu söyledi. Her geçen yıl Olimpiyatlara katılan il sayısının arttığını, halkanın genişlediğini kaydeden Çamsarı, “Böylece Mersin Matematik Olimpiyatları, son yıllardaki atılımıyla sadece Mersin sınırlarında kalmayıp bölgesel bir kimlik kazanmıştır” dedi.
Olimpiyat Düzenleme Kurulu Başkanı ve Matematik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hanlar Reşidoğlu ise konuşmasında matematikte başarılı bir araştırmacı olmak için olimpiyat şampiyonu olmak değil, ısrarla çok okuyup çok çalışmak gerektiğini vurguladı. Fen Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Murat Gizir ise Matematik Olimpiyatları’na ilginin hergeçen yıl arttığını kaydederek hedeflerinin bu organizasyona uluslar arası boyut kazandırmak olduğunu bildirdi.
Olimpiyatlarda dereceye giren öğrencilerin isimleri şöyle:
Birincilik Ödülleri
7. sınıf öğrencisi Mehmet Kerem Aytaç – Adana Şehit Halit Yaşar Mine Ortaokulu
8. sınıf öğrencisi Ahmet Anıl Aydemir – Mersin Özel Bahçeşehir Koleji
9. sınıf öğrencisi Hatice Görücü –Adana Özel Final Fen Lisesi
10. sınıf öğrencisi İlayda İdil Dikmen Mersin Özel Bahçeşehir Koleji
11. sınıf öğrencisi Yunus Emre Güven – Özel Adana Fen Lisesi
İkincilik Ödülleri
7. sınıf öğrencisi Betül Aygün – Kahramanmaraş Gazi Ortaokulu
8. sınıf öğrencisi Eylül Okuyucu – Hatay Özel Bahçeşehir Koleji
9. sınıf öğrencisi Mehmet Efe Aloğlu – Adana Çukurova Özel Final Fen Lisesi
10. sınıf öğrencisi Mustafa Özkür – Mersin Eyüp Aygar Fen Lisesi
11. sınıf öğrencisi Durmuş Ali Gümüş – Mersin Yahya Akel Fen Lisesi
Üçüncülük Ödülleri
7. sınıf öğrencisi Enis Eren Kıymacı – Hatay Dörtyol Özel Tufan Ortaokulu
8. sınıf öğrencisi Dilara Toklu –Osmaniye Özel Osmaniye Bilim Koleji
9. sınıf öğrencisi Beyza Nuray Coşkun – Mersin Eyüp Aygar Fen Lisesi
10. sınıf öğrencisi Durmuş Küçük – Mersin Eyüp Aygar Fen Lisesi
11. sınıf öğrencisi Mustafa Mert Çoban – Özel Adana Fen Lisesi
Dördüncülük Ödülleri
7. sınıf öğrencisi Caner Sözler – Tarsus Sadık Eliyeşil Ortaokulu
8. sınıf öğrencisi Mehmet Burak Dağadur – Mersin Muhittin Develi Ortaokulu
9. sınıf öğrencisi Berfin Alaca – Mersin Özel TED Koleji
10. sınıf öğrencisi Nisa Yağbasan - Özel Adana Fen Lisesi
11. sınıf öğrencisi Ebubekir Çolak – İskenderun Demir Çelik Anadolu Lisesi
Beşincilik Ödülü
11. sınıf öğrencisi İrem Dudu Bayram – Özel Adana Fen Lisesi
Altıncılık Ödülü
11. sınıf öğrencisi İlayda Pekyürek – Özel Adana Fen Lisesi