Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Üyesi ve Lojistik Sektör Temsilcisi Ufuk Maya, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan Karayolu Taşıma Yönetmelik Taslak Metni’ni değerlendirdi. Sektörü orta ve uzun vadede disipline edecek önemli bir çalışma olduğuna dikkat çeken Maya, bu taslağın 2018’de hayata geçmesinin beklendiğini hatırlatarak, firmaların şimdiden bu taslağı iyi değerlendirip kendilerini önümüzdeki sürece hazırlayacak adımları atmaya başlaması tavsiyesinde bulundu.
Bakanlık tarafından Karayolu Taşıma Yönetmelik Taslak Metni’nin yayınlandığını kaydeden Maya, bu metnin yük ve yolcu taşımacılığında birçok reformsal değişiklik içerdiğini, birçok ilke imza atıldığını anlattı. Taslak Yönetmeliğin lojistikçiden ithalatçıya, ihracatçıdan şoföre, yolcuya kadar her kesimi ilgilendiren maddeler taşıdığını vurgulayan Maya, “Lojistik sektörünün gelişmesine katkı koyacak bir düzenleme. Sektörde haksız rekabeti büyük ölçüde önlemeye yönelik hazırlanmış bir taslak” değerlendirmesini yaptı. Bireysel taşıma yapan firmaları bir miktar yoracak değişiklikler içermesine rağmen orta ve uzun vadede sektörü disipline edecek, kalitesini artıracak önemli detaylar içerdiğini kaydeden Maya, yeni sürece hazırlık için firmaların önünde iyi bir zaman olduğunu kaydetti.
“Lojistiğe geçişin önemli bir adımı olacak”
Mevcut durumda sektörde ciddi bir kavram karmaşası yaşandığını anlatan Ufuk Maya, bu taslağın mevcut karmaşayı ortadan kaldırmaya yönelik maddeler içerdiğine de değindi. Bu düzenlemelerle nakliyecilik, kamyonculuk gibi kavramların yerini gerçek anlamıyla lojistik kavramına bırakacağını dile getiren Maya, taslağın detaylarına yönelik şu bilgileri verdi:
“Öncelikle en çok önemsediğimiz konu haksız rekabeti ortadan kaldıracak adımlar atılması. Yeni taslak ile şirketler haksız rekabetten korunmuş olacak. Belgesiz taşımacılık yapılmasının önüne geçilecek. Sektörde faaliyet gösterebilmenin kriterlerinin yeniden elden geçirilerek belli bir standart yakalandığı, kalitenin artırılmasına yönelik adımlar atıldığını görüyoruz. Bu adımları biraz açacak olursam öncelikle yetki belgesi türlerinde yapılan sadeleştirmeden bahsedebilirim. Taslak Yönetmelikle yetki belgesi türleri sadeleştirilerek 13’e düşürülmesi planlanıyor. Bu sayede belge karmaşası çok fazla yaşanmayacak. Ayrıca her belgenin işlevi de açık açık belirtilmiş olması da önemli. Ardından bu belgelerin kontrolünün sağlanacağı önemli bir sisteme geçiliyor.
Kısa adı U-ETDS olan Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi geliyor. Bu, gerçek ve tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin bakanlıkça verilerin tutulduğu, gerektiğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri paylaşımına açık olabileceği bir sistem. Bu sistemde K, L, P ve R yetki belgesi sahipleri taşımasını üstlendikleri eşyalar için fatura, e-fatura, irsaliye, e-irsaliye bilgileriyle birlikte istenen bazı başka bilgileri eşyanın kabul edildiği saatten en geç 6 saat sonrasına kadar U-EDTS’ye tam ve doğru olarak işlemesi gerekecek. Zorunlu tutulan bu sistem belki başlangıçta alışık olmadıkları için firmalarımızı zorlayabilir ama bu sistem sayesinde tüm taşımalar kayıt altına alınacak. Bu sayede yetki belgesine sahip olup olmadıkları kontrol edilecek ve hem sektörde ciddi bir düzelme yaşanacak hem de haksız rekabetin büyük ölçüde önüne geçilecek.”
“İlk kez, yük gönderen de sorumlu tutulacak”
Taslağın ilk kez yalnızca taşımacı firmaları değil, yük gönderen firmaları da sorumlu tutacak maddeler içerdiğini de dile getiren Ufuk Maya şunları söyledi:
“Bu da oldukça önemsediğimiz bir konu. Yeni düzenleme yük gönderen kişiye belgesiz firmalarla taşıma yapılmaması konusunda hukuki sorumluluklar veriyor. Bu sayede belgesiz firmalarla yük taşıtılmasının önüne geçiliyor. Daha önce böyle bir sorumluluk yoktu. İlk kez hayata geçirilmesi planlanıyor. Yani gönderim yapacak kişiler gönderilerini teslim etmeden önce gerçek ya da tüzel kişiliğin yetki belgesi olup olmadığını kontrol etmek ve ettirmekten sorumlu tutuluyor.”
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın bu Yönetmelik Taslağı ile daha önce disiplin altına aldığı lojistik sektörünü biraz daha kontrol edilebilir hale getirdiğini vurgulayan Maya, bu sayede Türkiye’nin Lojistik Performans İndeksi’nde üst sıralara çıkabileceğine inandığını, bu nedenle sektör temsilcilerinin taslağı dikkatlice gözden geçirip pozisyon almasının önem taşıdığını sözlerine ekledi.