Meslek Komitesi Üyeleri arasında yapılan Oda Beklenti Anketi sonuçlarını değerlendiren MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, sonuçlarda en çok talebin Oda ile üyeler arasındaki iletişimin güçlü tutulması noktasında geldiğini belirterek, “Önümüzdeki süreçte üye iletişim ve ilişkileri odak noktamız olacaktır. Çünkü üyelerimiz için varız” dedi.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Komite Başkanları İstişare Toplantısı düzenlendi. Toplantıda Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) desteği ile yürütülen Oda Kapasite Geliştirme Projesi kapsamında fonlanan Oda bünyesindeki 41 Meslek Grubu’na özel düzenlenen anket sonuçları değerlendirilip, söz konusu proje kapsamında yürütülen çalışmalar hakkında bilgi verildi. Toplantının açılışında konuşan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, Oda hizmet stratejisinde en etkin yönlendirici güç olarak Meslek Komitelerinin çalışmalarını ve önerilerini göstererek, bu önerilere en sağlıklı şekilde ulaşabilmek adına anket çalışması düzenlediklerini anlattı.
Meslek gruplarını faaliyet kodlarına göre temsil edebilecek oran olarak seçilen 2 bin 667 üyeyi tek tek ziyaret ederek anket düzenlediklerini bildiren Kızıltan, Komite Üyelerinin talepleri doğrultusunda gerçekleşen bu anket çalışmasının tamamlandığını dile getirdi. Sonuçların toplantıda genel olarak anlatılacağını, detayların ise komite toplantılarında komite başkanları eşliğinde üyelerle paylaşılacağını kaydeden Başkan Kızıltan, şunları söyledi: “Belirtmek isterim ki, anketlerde üyelerin önemli bir çoğunluğunun bizlerden ortak dileği, Oda ile üye arasındaki iletişimin güçlü tutulmasıdır. Üye iletişim ve ilişkileri Oda olarak odak noktamız olacaktır. Çünkü biz üyelerimiz için varız. Bugün itibariyle toplam üye sayımız 23 bini aştı. Bunun 17 bini faal ve 6 bin 400’ünün üyeliği askıda. Bu büyüklükteki bir sayıyı bizlerin ne Yönetim Kurulu olarak, ne de Oda Meclisi olarak ziyaret etmemiz mümkün görünmüyor. Üyemize en etkin şekilde ancak Meslek Komitelerimiz aracılığıyla dokunabiliriz. Birlikte toplantılar düzenleyelim, birlikte üyelerimizi ziyaret edelim, gelin birlikte üyelerimize nasıl dokunacağız, onların sorunlarını nasıl ilgili mercilere ileteceğiz bunun planlamasını yapalım.” Komite ve Meclis Üyelerinin tümünün sektörlerini geliştirmek adına göreve gönüllü olarak talip olduğunu hatırlatan Kızıltan, görevin en iyi şekilde yapılması için de Komite Başkanlarını birlikte çaba harcamaya davet etti.
“Her etkinlikte birlikte hareket etme gücümüzü göstermeliyiz”
Ardından anket sonuçlarını değerlendiren Başkan Kızıltan, ilk olarak ‘Oda hizmetlerinden yıllık olarak faydalanma sıklığınızı belirtiniz’ sorusuna değindi. Üyelerin neredeyse yarısının bu soruya olumlu anlamda birçok kez yararlandığı yanıtını verdiğini kaydeden Kızıltan, “Ama neredeyse yarısı da yararlanmadığını ifade etmiş. Bu konuya önemle eğileceğiz. Her etkinliğimizde birlikte hareket etme gücümüzü göstermek zorundayız” dedi. MTSO’nun gerçekleştirdiği faaliyetler kapsamında sahip olduğu yetkinlikler beklenen standartları karşılıyor mu? Sorusuna ise üyelerin yüzde 70’inin evet, yüzde 17’sinin hayır ve yüzde 13’ünün ise fikrim yok dediğini paylaşan Başkan Kızıltın, “Odamızın yetkinliği çok iyi noktada olsa da amacımız her üyemizin gözünde bu olumlu imaja sahip olmaktır” ifadesini kullandı.
“Amacımız sadece üyeye dokunan değil, katkısını da alan bir Oda olmak”
‘MTSO Meslek Komitenizin işletmenizi temsil etme düzeyini değerlendiriniz’ sorusuna ise üyelerin yüzde 72’sinin yeterli, yüzde 23’ünün yetersiz, yüzde 5’inin de bilgisi olmadığı yönünde yanıtlar geldiğini dile getiren Kızıltan, amaçlarının daha çok temsil edilen bir sektör yapısı oluşturmak olduğunu vurguladı. ‘MTSO Meslek Komitelerinin etkili çalışması için beklenti ve önerilerinizi belirtiniz’ sorusuna ise üyelerin yüzde 53’ünün ‘bir fikrim yok’ dediğini bildiren Kızıltan şunları söyledi: “Yüzde 18’i faaliyetlere ilişkin daha fazla bilgilendirme yapılmalı diyerek, üye ile sürekli iletişim içinde olunmasını talep etmiş. Yüzde 7,3’ü Komitelerimizin daha aktif çalışılması gerektiğini söylemiş. Yüzde 6,2’si çalışmalarına devam etsinler, memnunum demiş. Yüzde 5,2’si daha fazla seminer, toplantı gibi etkinlikler yapılmasını talep etmiş. Sadece üyeye dokunan bir Oda değil, üyelerinin katkısını alan bir Oda olmak amacımız olacaktır. Her üyenin katkısına ihtiyacımız var.”
“Amacımız sıfır hataya ulaşmak”
Anketlerde MTSO’ya üye olmanızın işletmenize sağladığı hizmetler açısından memnuniyet düzeyini ölçen soruya ise üyelerin yüzde 74’ünün yeterli olduğunu, yüzde 21’inin yetersiz gördüğünü anlatan Kızıltan, bunların nedenlerini Meslek Komiteleri ile birlikte araştıracaklarını anlattı. ‘Genel olarak Odamızın İşletmenizi temsil düzeyi nasıl’ sorusuna ise üyelerin %75’inin ‘MTSO beni temsil edebiliyor’ yanıtını verdiğini kaydeden Kızıltan, yüzde 21’inin temsiliyette yetersiz kalıyor dediğini, yüzde 4’ünün ise “bilmiyorum” dediğini anlattı. “Olumlu olan göstergeler bizi sevindirse de, amacımız sıfır hatayla, her bir üyemizi temsil eden, her bir üyemizle tam iletişim içinde olan, her bir üyemizin memnun olduğu ve parçası olmaktan gurur duyduğu bir Oda olmaktır” diyen Başkan Kızıltan, bu hedeflere ulaşabilmenin temelinde Meslek Komiteleri’nin işbirliğinin yattığını vurguladı.
Özyamanoğlu: “Üyeler yüz yüze görüşme istiyor”
Ekonomik Araştırmalar Servisi Müdürü Aslı Özyamanoğlu ise toplantıda Üye Beklenti Anketi sonuçlarını değerlendirdi. Üyelerin beklenti ve önerilerini tespit etmek, ticari faaliyetlerini yerine getirirken karşılaştıkları sorunları belirleyebilmek, daha etkin hizmet sunabilmek adına bir saha çalışması gerçekleştirdiklerini anlatan Özyamanoğlu, 2 bin 700 firma ile bire bir görüştüklerini söyledi. Çalışmanın 3 bölümden oluştuğunu kaydeden Özyamanoğlu, ilk bölümde firmaların yapısal özelliğinin incelendiğini, ikinci bölümde ticari faaliyetlerinde, tedarik zincirlerinde, sektörde yaşadıkları sorunların tespit edildiğini, SWOT analizi yapıldığını, son aşamada da Komitelerden ve Odadan üyelerin beklentilerini öğrenmeye çalıştıklarını söyledi. Üyelerin büyük bölümünün kendileriyle yüz yüze görüşülmesini, sorunlarının kendilerinden bire bir dinlenmesini talep ettiğini belirten Özyamanoğlu, “Bizim ziyaretlerimizde dahi çok mutlu oldular. Geleceğe dair umutlandılar. Bundan sonrasında da kendi sektörlerini temsil eden komite üyelerinin bire bir ziyaretini ve sorunları yerinde tespit etmesini bekliyorlar. Yoksa Oda’nın kendilerini en iyi şekilde temsil ettiğine dair bir tereddütleri yok” ifadelerini kullandı.
İzol: “Her Komite, üyesini Oda’ya davet etsin”
MTSO Meclis Başkanı Hamit İzol ise toplantıda yaptığı konuşmada Komitelere büyük görevler düştüğüne dikkat çekti. “Yarın seçim günü gelip de üyelerin karşısına geçtiğinizde ben komite üyeliğine talibim dediğinizde size sıcak bakmalarını Oda sağlayamaz, ancak siz sağlayabilirsiniz” diyen İzol, senede bir kez de olsa her komitenin üyelerini bir kez Odaya davet etmesi tavsiyesinde bulundu. Bunun için sektörü ilgilendiren konularda en az yılda bir kez geniş katılımlı toplantı düzenlenmesi önerisini dile getiren İzol, konunun uzmanlarının davet edileceği bu toplantılarla insanlar arası iletişimin artabileceğini ve kişilerin kendisini Oda’nın bir parçası olarak görebileceğini söyledi.
Araç: “Komite üyelerimizden daha çok destek bekliyoruz”
MTSO 19 No’lu Yük ve Eşya Taşımacılığı Meslek Komitesi Başkanı Muazzez Araç, toplantıda yaptığı konuşmada tüm komite üyelerinin aynı özveriyle çalışması gerektiğinin altını çizdi. Araç, “Komite olarak bir plan dahilinde üyelerimizi ziyaret edip sorunları her ne kadar bilsek dahi bir de onların ağzından dinlememiz gerekiyor, tabi ki bunu tek başımıza değil, tüm Komite ve Meclis üyelerimizle yapmalıyız, bu nedenle Meclis Üyelerimizden destek bekliyoruz” diye konuştu.
Attila: “NACE kodlarına bir düzenleme getirilmeli”
MTSO 6 No’lu Toptan Gıda ve Muhtelif Ticaret Meslek Komitesi Başkanı Sadık Erhan Attila ise NACE kodları ile ilgili yaşadıkları sıkıntıları dile getirdi. NACE kodlarının doğru belirlenmemiş olması nedeniyle üyelere ulaşmakta zorlandıklarına dikkat çeken Attila, “Her komitede farklı firmalar var. Aslında bizim sektörde gözükmesine rağmen bizim sektörde olmayan 180 tane farklı nace kodunda ulaşamadığımız firma var. Komite olarak bu kodlar bizim elimizde olmayınca diyalog kuramıyoruz. Biliyoruz ki bu kodlar maliyenin sorumluluğunda, ama bundan sonra yapılacak anket çalışması ya da başka yöntemlerle belki doğru kodlar belirlenebilir” diye konuştu.
Şan: “Sağlıklı ve hızlı iletişimi whatsapp gruplarıyla kuruyoruz”
MTSO 18 No’lu Gümrük Müşavirliği Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı Zeki Şan ise üyelerle en yakın teması kuran komitelerden birisi olduklarını belirterek, şunları söyledi: “Odamız iletişim konusunda bize kalırsa oldukça başarılı. Etkinleri, programları bir hafta önceden yayınlıyor. Bizler komite olarak elimizden geldiği kadar katılıyoruz ama üyelerin de bu konuda çalışması lazım. Biz üyelerimizle iç iletişimi whatsapp grubumuz kanalıyla yürütüyoruz. Aralıklarla üyelerimizi ziyaret edip sorunlarını dinliyoruz. Ancak bir tek bizim çabamız yetmiyor. Odamız gerek yönetimiyle gerekse çalışanlarıyla kendilerine ulaşan tüm sorunları elinden geldiğince çözmeye gayret gösteriyor. Bu nedenle sorunları tespit edip üzerine gidilmesi önemli. Her bir komitede 5 ya da 7 kişi var. Her bir üye 10 – 20 firma temsilcisine ulaşsa üyelerimizin hemen tümüne dokunmuş oluruz. MTSO Yönetimi demek, biz demektir. Komitelerden aldıkları bilgiler çerçevesinde kararlar alıyorlar. Bu nedenle diyalogu artırmamız önemli.”
Aslan: “Bizler de sekretarya hizmeti almalıyız”
MTSO 35 No’lu Geri Dönüşüm, Plastik ve Kimya Meslek Komitesi Başkanı Gül Zeynep Aslan ise toplantıda Proje Kapsamında Danimarka Sanayi Konfederasyonu’na gerçekleştirdikleri ziyaretin detaylarını anlattı. Ziyarette Danimarka Sanayi Konfederasyonu’nun bünyesindeki Komitelerin çalışmaları hakkında bilgi verdiğini kaydeden Aslan, şunları söyledi: “Danimarka Sanayi Konfederasyonu’nun 11 binden fazla üye firması var. Yüzde 89’unda yüzden az personel çalışıyor. Kendi aralarında sektörlere göre birliktelikler yapmışlar. Komiteleri yılda 4 kez toplantı yapıyor ve bu toplantılar yaklaşık 2 – 2,5 saat sürüyor. Bu toplantılarda sorunlarını tespit ediyorlar ve çözümü için de programlama yapıyorlar. 3 ayda bir şu kişilerle görüşeceğiz, şöyle seminer, konferanslar düzenlenmeli şeklinde yol haritası belirliyorlar. Hedefe ulaşmak adına ilgili iş gezileri ve fuar katılımları gerçekleştirilmesi gerektiğini saptıyorlar. Bana bu çalışmalarda ağırlıklı olarak sekretarya işi var gibi geldi. Bizim de MTSO’dan bu tür bir yardım almamız gerektiğine inanıyorum. Toplantılarında ortak sorunlar çözülüp networkün organizasyonunu yapıyorlar. Bir hafta öncesinden program belli oluyor ve gelen tüm komite üyelerine neler konuşulacağını bildiriyorlar. Çıkan aksaklıkları konuşup bir sonraki toplantıya kadar nasıl çözüleceğine karar veriyorlar. Bunu kendi komitelerimize de uyarlayabiliriz. Örneğin benim komitemin zayıf yönlerinden birisi gümrük işlemleri. Gümrüğü en çok ithalatçılar ve ihracatçılar kullanıyor. Biz de gümrükle ilgili sorunları çözmek adına ithalat ve ihracatçıları da dahil ettiğimiz ayrı bir birlik kurabiliriz. Bu birlik aracılığıyla sorunların çözümü adına çalışabiliriz. Proje kapsamında tüm komitelerin güçlü ve zayıf yanları belli oluyor. Ben de kendi komitem için bu çalışmayı yapacağım. Eksik yönleri üyelerle tartışıp tespit ederek ardından çözümü adına programlı çalışacağız.”
Mortensen: “Öncelik odak nokta belirlenmeli”
Danimarka Sanayi Konfederasyonu Kıdemli Uzmanı Alan Mortensen ise Danimarka’daki komitelerin nasıl çalıştığını anlattı. Bir yıl boyunca gerçekleştirdikleri faaliyetleri 3’er aylık periyodlarda 4 çeyreğe böldüklerini kaydeden Mortensen, önceliği odak noktalarını belirlemeye verdiklerini söyledi. Her yıl bir sorun belirlendiğini ve bu sorunun çözümüne odaklı çalışıldığını kaydeden Mortensen, yıl içinde yaptıkları toplantılarla bir yol haritası belirleyip hedefler koyduklarını anlattı. “Örneğin basın ağı oluşturmak, bir yayın çıkarmak ve o sorunu kapsayan bir-iki etkinlik düzenlemek yıl içindeki hedefler oluyor” diyen Mortensen, yılı tamamladıklarında hedeflerin yüzde kaçına ulaşıldığını Konfederasyon sekretaryasının takip ettiğini söyledi. Hedefleri değerlendirirken kırmızı, sarı, yeşil gibi renkler kullandıklarını kaydeden Mortensen, kırmızı rengin hedefe ulaşılmadığını, sarının hemen hemen ulaşıldığını, yeşilin ise hedefe ulaşıldığını simgelediğini belirtip, ortalama yüzde 40-45 hedeflerin yakalandığını ifade etti. Konfederasyonun devlet bağlantısı bulunmadığını, gönüllü üyelikle çalıştıklarını ve bünyelerinde 8 sektörel birlik bulunduğunu anlatan Mortensen aynı zamanda bu sektörlere danışmanlık hizmeti verdiklerine de değindi.