TOBB ve Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürlüğü işbirliğinde yurt genelinde ‘Sektörel İstişare Toplantıları’ başlatıldı. Mersin’de uluslararası nakliyecilere yönelik düzenlenen toplantıda ulaştırma konusunda TOBB’un ve kamunun hizmetleri anlatılıp sektör temsilcilerinin sorunları ve talepleri dinlendi.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürlüğü işbirliğinde Türkiye genelinde başlatılan ‘Sektörel İstişare Toplantıları’nın ikincisi Mersin’de düzenlendi. Hatay’ın ardından Mersin’e gelen ekip, uluslararası nakliyecilerle buluştu. MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, Yönetim Kurulu Üyeleri İsa Çani ve Murat İlça, Meclis ve Komite Üyeleri yanında sektör temsilcilerinin takip ettiği toplantıda Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürü Murat Baştor ile TOBB Genel Sekreter Yardımcısı Cengiz Delibaş katılımcıları bilgilendirdi.
Kızıltan: “İkinci Ana Konteyner Limanı mutlaka Mersin’e yapılmalı”
Toplantının açılışında konuşan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, Mersin’deki lojistik sektörünü değerlendirip sorunları ve talepleri bildirdi. Jeostratejik konumu, limanı, güçlü araç filosu, depolama kapasitesi, demiryolu bağlantıları ile Mersin’in sektördeki gücüne dikkat çeken Kızıltan, “Yakında tamamlanacak Çukurova Bölgesel Havalimanı yatırımı ile bu güç daha da artacaktır. Gücümüzü daha planlı bir büyüme ile uluslararası alanda hissettirip Türkiye’nin lojistik merkezi olma arzusundayız. Dünyada söz sahibi olmak istiyoruz” dedi. Gücün artmasında coğrafi avantajların yanında güçlü fiziki altyapının önemine de değinen Kızıltan, sektör temsilcilerinden lojistik master plan hazırlanmalarını beklediklerini söyledi. Türkiye’nin ciddi bir planlama seferberliğine ihtiyacı bulunduğunu dile getiren Kızıltan, “Geçtiğimiz yıllarda Mersin Ana Konteyner Limanı planlanmıştı. Mersin ve hinterlandının en çok ihtiyaç duyduğu yatırımdır. Mevcut durumda Mersin Limanı, Doğu Akdeniz’deki yük arzının yüzde 40’ını karşılayabiliyor. Yüzde 60’ı ise Basra Körfezi ya da Mısır’daki limanlara gidiyor. Daha çok yükü Mersin’e çekmemiz için bu yatırım kaçınılmaz. Mersin’de yapılacak ana konteyner limanı hinterlandımızı da geliştirip güçlendirecektir” değerlendirmesini yaptı.
Kızıltan sektör temsilcilerinin belirlediği ve öncelikli olarak çözüm beklenen sorunları ise şöyle sıraladı:
“1 – Sektörde haksız rekabetin artması
2 – Kalifiye eleman yetersizliği
3 – Girdi maliyetlerinin çok yüksek olması
4 – Yabancı plakalı araçların yurt içerisinde usulsüz taşımalarının önüne geçilmesi
5 – Yabancı plakalı araçların geçiş ve otoyol ücretlerinin ödenmesini sağlayacak sistemlerin geliştirilmesi ve kontrollerin sağlanması
6 – Geçiş belgesi kotalarının yetersizliği
7 – Türk şoförlerinin yaşadığı vize problemleri
8 – Yol kenarı akredite edilmiş TIR parklarının yetersizliği
Delibaş: “Sektörü rahatlatacak önemli çalışmalar yürütüyoruz”
TOBB Genel Sekreter Yardımcısı Cengiz Delibaş ise konuşmasına pandemi sürecinde sektörü rahatlatmak adına yürütülen çalışmalar hakkında bilgi vererek başladı. Bu süreçte önemli sorunlardan birisini geçiş belgelerinin oluşturduğunu kaydeden Delibaş, Ulaştırma Bakanlığı önderliğinde Genel Müdürlüğün bu sorunun çözümü konusunda büyük yol aldığını bildirdi. “Hayal edemeyeceğiniz ülkelerden hayal edemeyeceğiniz sayılarda geçiş belgeleri elde edildi” diyen Delibaş, şu bilgileri paylaştı:
“Bu belgelere ulaşımda yığılmalar yaşanmaması adına geçiş belgesi sistemi kurduk. Sınır kapıları modernize edilip hemen hepsi nitelikli hale getirildi. Gürbulak’ta çalışmaya başladık. TIR Karneleri hizmetini bir adım ileri taşıyıp acente sistemini getirdik. Acenteler de sizin adınıza TIR Karnelerini düzenleyip kapatabilecek. Bir adım sonrasında bu acentelerin yurtdışında da TIR Karnesi için hizmet vermesini düşünüyoruz. K Belgeleri odalardan dijital olarak verilebiliyor. Sayısal takografta önemli yol aldık. Ancak halen bazı sıkıntılar var. Özellikle güvenli park alanları yok. Bu konuda bakanlıkla ortak bir çalışma yapabiliriz. Sürücü bulma tüm dünyanın sorunu. Bu sorunları tespit edecek toplantılar yaptık. Önümüzdeki süreçte çalıştaylar düzenleyip bu mesleği nasıl cazip hale getirebileceğimizin, eğitim çalışmalarının yöntemlerini belirleyeceğiz. Önümüzde bir de Avrupa Yeşil Mutabakatı var. Belki TIR’lar yeşil emisyona uygun değilse ilave geçiş ücretleri alınacak. Bugünden çalışmalıyız.”
Baştor: Ülkelerle yaptığımız toplantılarla sorunları aşıyoruz”
Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürü Murat Baştor, gelecek çalışmalarına ışık tutması adına sektör temsilcilerini dinlemek için geldiklerini söyledi. “Bölgeniz sektör için, Türkiye için çok önemli. Bu nedenle toplantılara Hatay ve Mersin’den başladık” diyen Baştor, ardından son dönemlerde yürüttükleri çalışmaları anlattı. Salgınla birlikte dijitalleşmenin öne çıktığını dile getiren Baştor, bakanlık olarak e-devleti en aktif kullanan kurumlardan olduklarını söyledi. E-devletin kullanımını özendirmek için buradan yapılan işlemlerde yetki belgesi ücretleri ve işlem ücretlerinde yüzde 5’e varan indirim uyguladıklarını kaydeden Baştor, “2021’de e-devlet üzerinden kurumumuz adına yapılan toplam işlem sayısı 40 milyonu aştı” dedi. Ülkelerle yaşanan sorunlara da değinen Baştor şu bilgileri verdi:
“Ülkelerle çeşitli toplantılar düzenledik ve diplomatik kanallardan yürüyen çalışmalarla 2021’de 21 farklı ülkeden 200 binin üzerinde ilave geçiş belgesi aldık. İtalya, Norveç, Yunanistan gibi ülkelerden ilk kez ilave geçiş belgeleri aldık. Bulgaristan ile tarihte ilk kez ikili geçiş belgeleri tükenince 7 bin ilave belge aldık. Romanya’dan 19 bin ilave geçiş belgesi aldık. İlave geçiş belgesi sayısı 2021’de 1,5 milyonu aştı. Önceki yıllarda Macaristan’da ciddi transit belge krizi yaşanıyordu. Yaptığımız görüşmelerle bunları çözdük. Transit belge sayını 36 binden 130 bine çıkardık. Kotanın sınırsız olduğunu protokolle güvence altına aldık. Sırbistan ile çok girişli belge ile kota sorununu çözdük. Yunanistan’la kotalarımızı artırdık. Azerbaycan Geçiş Belgesi kotasında yıllar sonra artış sağladık. Tek tip belge sayısını 36 binden 45 bine çıkardık. Kırgızistan ve Tacikistan ile Orta Asya ülkeleri arasında serbestleşme süreci başlattık. İhracatta olduğu gibi uluslararası karayolu taşımacılığında da geçen yıl rekorlar yaşandı. Taşıma sayısını 1.2 milyondan 1.5 milyona çıkardık. Elbette halen çözülmesi gereken sorunlar var ama bu sorunların çözümü için tüm gücümüzle çalışmaya devam ediyoruz.”