MERSİN TİCARET VE SANAYİ ODASI
Türkçe English
MTSO 13. Yıl
ÇAĞRI MERKEZİ 0850 304 33 33
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin Cennet Cehennem

Lojistik üssü Akdeniz Havzası  07.03.2018 tarihinde yayınlandı

Forum’un 3’üncü ve ilk günün son oturumunda lojistik sektörü ele alındı. Sektörün sorunları masaya yatırılarak, bu alanda rekabet gücünün artırılması adına neler yapılması gerektiği tartışıldı. 


Lojistik üssü Akdeniz Havzası 

Moderatörlüğünü Milliyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Şükrü Andaç’ın gerçekleştirdiği ‘Lojistik Üssü Akdeniz Havzası’ konu başlıklı 3’üncü oturumda Türkiye’nin en önemli limanları, gelişmiş ulaşım altyapıları ile lojistik üssü olma yolunda ilerleyen Akdeniz Havzası’nın lojistik gücü ele alındı. Taşımacılıktan lojistiğe dönüşüm süreci, bölgedeki lojistik yatırımları, taşımacılık, dağıtım, depolama, ayrıştırma, elleçleme, gümrükleme, ithalat ihracat, transit işlemleri, danışmanlık hizmetleri faaliyetlerini kapsayan lojistik üssü için yapılması gereken çalışmalar, intermodal taşımacılık ile Akdeniz’den Hazar Havzası’na geçiş imkanı, Mersin, Taşucu ve İskenderun limanlarıyla dünyaya açılmak ve serbest bölgeler bu oturumun öne çıkan konuları arasında yer aldı. 
Bu oturumun konuşmacıları ise; TİM Lojistik Konseyi Başkanı M. Bülent Aymen, MESBAŞ Genel Müdürü Edvar Mum, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ahmet Selçuk Sert, Mersin Uluslararası Liman İşletmeciliği A.Ş (MIP) Genel Müdürü Johan Van Daele ile Doğuş Otomotiv Scania Pazarlama Müdürü Adnan Yücel oldu. 

Daele: “MIP olarak dünyanın en büyük deniz yollarının ortasındayız”
Mersin Uluslararası Liman İşletmeciliği A.Ş (MIP) Genel Müdürü Johan Van Daele, Mersin Limanı’nın bölge için önemine dikkat çekerek, 2007 yılında gerçekleşen özelleştirme sonrasında yapılan yatırımlar hakkında bilgi verdi. Akdeniz’in dünya denizlerinin yüzde 1’ini oluşturmasına rağmen konteyner trafiğinde yüzde 25 gibi önemli bir orana sahip olduğunu dile getiren Daele, “Türkiye ve bu bölge, tüm jeopolitik ve finansal zorluklara rağmen bu yüzde 25’lik ticaret payında büyük öneme sahip” dedi. Yalnız Mersin değil, Kahramanmaraş, Gaziantep, Konya gibi komşu illere hizmet verdiklerine de değinen Daele, “Mersin Limanı Doğu Akdeniz bölgesinde stratejik lokasyonuyla bölgede yapılacak tüm yatırımların da çekim alanıdır” dedi. MIP’de özelleşmeden bugüne kadar 1.1 milyar dolarlık yatırım yapıldığını anlatan Daele, bugün Mersin Limanı’nın bu yatırımlarla Doğu Akdeniz Hub1 terminalinde büyük gemilere evsahipliği yapabildiğini bildirdi. 2.6 milyon TEU konteyner veya 10 milyon tonluk konvansiyonel kargo işlemi yapıldığını kaydeden Daele,  devam eden süreçte adı Doğu Akdeniz Hub2 olacak ikinci terminal yatırımını gerçekleştirdiklerini söyledi. MIP olarak dünyanın en büyük deniz ticaret yollarının ortasında olduklarına değinen Daele, yaptıkları yatırımların hem MIP’nin hem bölgenin hem de Türkiye’nin ekonomik gücünü artıracağını, yeni iş alanları oluşturacağını vurguladı. Yeni yatırımla 2 mega geminin eş zamanlı olarak işleme alınabileceğini anlatan Daele, “Yıllık kontyner işlemimiz 2,6 milyon TEU’dan 3,5 milyon TEU’ya çıkacak ve Mersin Limanı’nın 900 bin TEU’luk bir artış kapasitesi olacak. Aynı zamanda 275 milyon dolarlık ek vinç yatırımlarıyla da işimizi hızlandıracağız” diye konuştu. 

Aymen: “Çin’le Avrupa arasında geçiş koridoru olmalıyız”
TİM Lojistik Konseyi Başkanı M. Bülent Aymen, ise lojistiğin ihracatta rekabetçi yapının artırılması noktasındaki önemine dikkat çekti. Lojistiğin tüm dünyada önemli bir olgu olduğunu, ticaret yapılıyorsa güçlü lojistik altyapıya ihtiyaç duyulduğunu vurgulayan Aymen, “Son 10 yılda ülkemizde bu alanda çalışmalar yapılıyor ancak yeterli değil” diye konuştu. İhracatta kaliteli ürüne, zamanında teslimata dikkat edildiğini ancak lojistik maliyetlerin her zaman bir sorun olarak karşılarına çıktığını belirten Aymen, şöyle konuştu: 
“Avrupa geçen yıl Lojistik Performans Endeksi’ni açıkladı. Avrupa lojistikte yüzde 7, Kuzey Amerika yüzde 15 büyüyor. Bizim büyüme hızımız bunlara erişecek düzeyde değil. Ulaşım altyapımızdaki eksiklik çok fazla. Oysa bizim Çin’le Avrupa arasında geçiş koridoru olmamız gerekiyor. Bu koridorda 75 milyar dolarlık hacim var. Bu hacmin bir kısmı bize kaymalı. Bu hacimlere biz hakim olmayınca başka ülkelere kaptırıyoruz.”
Lojistikte Türkiye’nin merkez ülke olması gerektiğini vurgulayan Aymen, bunun için de diğer ülkelerin lojistik ihtiyaç ve kapasitelerinin iyi irdelenmesi ve buna yönelik yatırımlar yapılması gerektiğini söyledi. 

Mum: “Kendi rıhtımına sahip tek serbest bölgeyiz”
MESBAŞ Genel Müdürü Edvar Mum ise Mersin Serbest Bölge’nin avantajlarını anlattı. Ağırlıklı olarak bölgeden Ortadoğu’ya ihracat yaptıklarını açıklayan Mum, bu bölgelerde yaşanan olumsuzlukların Serbest Bölge ticaret hacmini de olumsuz etkilediğini söyledi. Yıllık ortalama 3 milyar dolar seviyesinde ticaret gerçekleştirdiklerini kaydeden Mum, Türkiye’nin ilk serbest bölgesinin Mersin’de kurulmasını ise kentin dış ticaret tecrübesine ve limanın varlığına bağladı. 2000’li yılların başında tüm yatırım alanlarının dolduğunu vurgulayan Mum, bölgenin doğrudan denize açılan rıhtıma sahip tek serbest bölge olması nedeniyle çok sayıda yatırım talebi aldığını anlattı. Verdikleri depolama hizmeti ile lojistik sektörüne destek sağladıklarına da değinen Mum, bölgeden 682 değişik ürünü 112 değişik ülkeye ihraç ettiklerini ve 459 firmada 8 bin 696 kişiye doğrudan istihdam sağladıklarını anlattı. 

Yücel: “İnternet bağlantılı araçlar üretiyoruz”
Doğuş Otomotiv Scania Pazarlama Müdürü Adnan Yücel, lojistik sektörünün temel taşı araçlar hakkında bilgi verdi. Son birkaç yıldır dışarıdaki gelişmeler nedeniyle lojistik sektöründe durgunluk yaşandığını anlatan Yücel, 2017 yılı sonbaharından itibaren ciddi bir hareketlenme başladığını bildirdi. 
Akdeniz Bölgesi’nin, özellikle de Mersin’in lojistik sektörü adına büyük önem taşıdığını vurgulayan Yücel, “Burada ciddi bir tarımsal üretim var, demir çelik üretimi var. Bu ürünlerin gerek yurtiçi gerekse yurtdışına hareket etmesi, ihracatı ciddi bir lojistik harekete de neden oluyor” dedi. Yücel, bu nedenle pazar aşağı yönlü seyretmesine rağmen Mersin’de ciddi bir bayi yatırımı gerçekleştirdiklerini anlattı. 
Sektörde yaşanan sıkıntıları teknoloji ile aşmaya çalıştıklarını da vurgulayan Yücel, Scania olarak 3 yıl önce aldıkları stratejik bir kararla internet bağlantılı araçlar üretmeye başladıklarını bildirdi. Bu bağlantı ile kullanıcıya 100’e yakın bilgi ilettiklerini ifade eden Yücel, “Bunların çoğu verimlilikle ilgili konular. Artık yerinizden kalkmadan aracın fren balatasının tehlikeli şekilde aşındığını, hızla servise gitmezse sorun olabileceğini saptayıp ikaz edebiliyoruz. Yakıt tüketimi konusundaki bilgiler de maliyet açısından yaşamsal öneme sahip. Bu alanda da bilgilendirmeler yapıyoruz. Gerekirse sektöre koçluk desteği de veriyoruz. Sektör o kadar hassas dengeler üzerinde gidiyor. Şu anda 7 bine yakın aracımız internet bağlantılı ve müşterilerimize bilgi aktarabiliyor.” 

Sert: “Hedefimiz intermodal taşımacılık”
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ahmet Selçuk Sert, lojistik hizmetlerini birleştirip intermodal taşımacılığa geçmeyi hedeflediklerini anlattı. Bu hedefe ulaşmada yapımı planlanan 21 adet Lojistik Merkez’in büyük katkı sağlayacağını vurgulayan Sert, ayrıca 279 yük merkezinde toplam 33 adet demiryolu hattı ile bu yapının güçlendirilmesini hedeflediklerini söyledi. Samsun’dan Mersin’e yeni demiryolu projesinin gündemde olduğunu kaydeden Sert, bunun Adana-Mersin bölümünün yapıldığını bunun da önemli bir proje olduğunu bildirdi. Mevcut durumda Karadeniz’den yüklerin Marmara ya da Ege denizini geçip Akdeniz’e ulaştığını dile getiren Sert, demiryolunun tamamlanmasıyla birlikte kuzeydeki yüklerin Akdeniz’e ulaşması için alternatif bir güzergah oluşacağını belirtti. 
Yüklerin zaman baskısı olduğu durumlarda hava kargo yöntemiyle taşınabildiğine de değinen Sert, bu alanda da Türkiye’nin son yıllarda yüzde 16 büyüdüğünü anlattı. Sert sözlerini, “Özetlemek gerekirse lojistik yatırımları kamu ayağında da özel sektörde de devam ediyor” diye tamamladı. 


Sayfa gönderiliyor. Lütfen bekleyiniz

ARKADAŞINA GÖNDER