MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan’ın Ali Ekspress Mersin Ofisi’nin MTSO bünyesinde açılması teklifine olumlu yanıt geldi. Eylül ayında Mersin’e gelmek istediklerini kaydeden Ali Express Türkiye ve Mena Bölge Müdürü Yaman Alpata, “Ofis sizden personel bizden Mersin’de hep birlikte kalkınma hamlesi başlatalım” dedi.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, Mersin Büyükşehir Belediyesi Kariyer Merkezince kurulan ve 21 kuruluştan oluşan İşgücü Piyasası Koordinasyon Kurulu tarafından Covid19 sonrası iş hayatına adaptasyon, yeni dönem iş süreçleri, yeni fırsatlar, e ticaret, dijitalleşme, insan kaynakları uygulamaları, sosyal güvenlik uygulamaları ve teşvikler konularında düzenlenen Akademik ve Profesyonel Buluşmalar adlı online seminere katıldı.
Mersin Teknopark Genel Müdürü Özgür Durmaz Moderatörlüğünde düzenlenen seminerin konuşmacısı Ali Express Türkiye ve Mena Bölge Müdürü Yaman Alpata oldu.
Kızıltan Ali Ekspress’i yatırıma davet etti
MTSO’nun çalışmaları hakkında bilgi veren Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, seminerde yaptığı konuşmada Ali Ekspress’i Mersin’e şube açmaya davet etti. MTSO olarak KOBİ Danışma ve Endüstriyel Tasarım Merkezi projesi üzerinde çalıştıklarını hatırlatan Kızıltan şunları söyledi:
“Mersin çok büyük bir potansiyele sahip. Birlikte bu potansiyeli patlatacağımızı düşünüyorum. Mersin’in potansiyeli yanında imkanları da çok yüksek. Sizin bu bölgede ofis açmayla ilgili düşünceniz olduğunu biliyorum. Bunu duyduğumda yerimizin hazır olduğunu söyledim. Odamızın KOBİ Danışma ve Endüstriyel Tasarım Merkezi Projesi var. İnşaat kısmını başlattık. Dijitalleşmeden, e-ticarete, tasarımdan KOBİ danışmanlığına kadar insanları ticarette yönlendirmek için her türlü birim bu merkezde olacak. Bu konuları konuşmak üzere sizi en kısa sürede Mersin’e bekliyoruz.”
Kızıltan’ın daveti üzerine Alpata, Eylül – Ekim ayında Mersin’e geleceklerini belirterek, “Yer sizden personel bizden. Önümüzdeki süreçte Mersin’de hep birlikte bir kalkınma hareketi başlatacağız” dedi.
“Lojistik gücü artırmazsak e-ticartte yakalanan hızı sürdüremeyiz”
Ardından seminerdeki sunumuna Ali Express’in kuruluş öyküsünü anlatarak başlayan Yaman Alpata, lojistik gücün e-ticaretin başarısında taşıdığı öneme dikkat çekti. Covid 19 ile birlikte yükselişe geçen e-ticarete değinen Alpata, bu dönemde değişen talepleri ve bundan sonra neler yapılması gerektiğini şöyle özetledi:
“Öncelikle giyim ve ayakkabı gibi dışarıya yönelik ihtiyaçları içeren alımlar bu dönemde azaldı ama eve yönelik tüketim alışkanlıklarının değişmesiyle evsel ihtiyaçlara yönelik alışverişler arttı. Bu sadece Türkiye’de değil tüm dünyada böyle oldu. Dijitalleşme bir süreç. Bu süreç pandemi sonrası bir anda hızlandı. Ama unutulmaması gereken bir nokta da var ki şu anda dijitale alışan gencinden yaşlısına herkes acaba bundan sonra eskiye mi dönecek yoksa gerçekten dijitalleşme içinde kalıp tüm ihtiyaçlarını internetten almaya devam mı edecek?
Maalesef talebin bir anda yükseldiği dönemde Türkiye’nin de dünyanın diğer ülkelerinde de lojistik altyapılar çok iyi sınavlar veremedi. Tüm dünyada dijitalleşmedeki artışı dengeleyecek bir lojistik altyapı yok. Bunun kurulması lazım. Yoksa müşteriler çok memnun olmaz ve internette kalıcı olmaz.”
“E-Ticarette piyasa araştırması önemli”
E-ticaret’e yeni başlayacak firmalara tavsiyelerde de bulunan Yaman Alpata şunları söyledi:
“Satıcılarımızın yüzde 99’u KOBİ. Dolayısıyla ben KOBİ’yim yapamam diye düşünmemek lazım. Firmamızın cirosunun da yüzde 70’i KOBİ’lerden geliyor. Tabi büyük markalar da var, Anadolu’dan firmalar da var. Önemli bir kısmı da bu kanal üzerinden al-sat yapıyor. Önce ürün araştırıyor. Türkiye’deki lokal pazar yerlerinde ya da etraflarındaki üreticilerden ürün araştırıyor. Ardından Ali Ekspress’te bu ürünün rekabetçi olup olamayacağına bakıyor ve genelde bu çalışmayı yapanlar da başarılı oluyor. Kısaca piyasa araştırması önemli. Bu fırsatları bizim eğitimlerimizle de birleştirerek başarıya ulaşılıyor.”
“Yurtiçi ve yurtdışı denge iyi kurulmalı”
Pandemi ile birlikte tüm dünyanın fakirleştiğini ve alım gücünün düştüğünü vurgulayan Yaman Alpata şirketlere şu önerilerde bulundu:
“Hepimiz fakirleştik ve önümüzdeki dönem daha iyiye gitmeyecek. Tüm dünyada böyle. Türkiye süreci birçok ülkeye göre daha iyi yönetti ama bu her şey çok iyiye gidecek anlamına gelmiyor. Çünkü tüketicinin satın alma gücü düştü. Bu dönemde e-ticaret ciddi bir çıkış yakaladı ama şimdilerde satışlarda yine düşüşler başladı. Bu süreci sorunsuz atatabilmek için yeni müşteri bulmak önemli. Alım gücü düştüyse eski müşterinizle devam edemezsiniz. Onun alımları size yetmez. Yeni müşteri de yurtdışında. Bu nedenle önerilerimi şöyle sıralayabilirim:
1 - Yurtiçi ve yurtdışı müşterilerinizi dengeleyin.
2 - TL ve Dolar gelirlerinizi dengeleyin.
3 – Kısa ve uzun vadeli alacaklarınızı dengeleyin.
Bu dengeyi yönetebilen şirketler önümüzdeki altı ayı daha az zararla atlatacaktır.”
“Çukurova’da ciddi bir potansiyel var”
Çukurova’ya da değinen Alpata, “Çukurova’nın ciddi bir üretim gücü var. Mevcut durumda toplam satıcılarımızın yüzde 15’i Çukurova Bölgesi’nde. Bu rakam bize bu bölgede hala büyük bir potansiyelin olduğunu, gidilecek daha çok yol bulunduğunu gösteriyor” dedi.