Seçimler öncesi beyaz eşya, elektronik eşya, klima gibi dayanıklı tüketim ürünlerinin satışlarında ciddi artışlar yaşandığını kaydeden MTSO 8 No’lu Dayanıklı Tüketim Malları Meslek Komitesi Üyeleri, artan döviz kurları nedeniyle geleceğe ise endişeli bakıyor.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 8 No’lu Dayanıklı Tüketim Malları Meslek Komite Başkanı Hasan Yılmaz, Başkan Yardımcısı Kasım Uysal, Meclis Üyeleri Hamit Doğan, Veysel Umut Çinici ile Komite Üyesi Sait Doğan sektörü değerlendirdi. Özellikle artan döviz kurlarının satışlar üzerindeki etkilerine değinen Komite Üyeleri, ticari kartlardan taksit imkanının kaldırılmasının sektöre etkilerinden yaşanan yedek parça sorununa, teknik personel bulma noktasında yaşanan sıkıntıdan e-ticaretin yansımalarına kadar birçok konuyu ele aldı.
Yılmaz: “Geleceği görmekte zorlanıyoruz”
8 No’lu Komite Başkanı ve Yılmazlar Dayanıklı Tüketim Mamulleri Sahibi Hasan Yılmaz, döviz kurlarının sektör üzerindeki etkilerine değindi. Seçim öncesinde talebin büyük ölçüde arttığını ve satışların iki katına çıktığını kaydeden Yılmaz, “Hemen herkeste seçim sonrası döviz kurlarının artacağı öngörüsü vardı. Bu beklenti eşyalarını yenilemek isteyenler ya da düğünü olacakları beyaz eşyalarını seçim öncesi almaya yönlendirdi. Talep artan dönemde bazı ürünler yok sattı. Şu anda dahi talepler iyi ama her geçen gün fiyatlar artıyor ve önümüzdeki süreçte aynı satış oranlarına ulaşmamız zor görünüyor. Geleceği görmekte zorlanıyoruz” değerlendirmesini yaptı.
Komite olarak ilgili sektörlerden oluşan 6 komite ile birlikte Eylül ayında bir ‘Perakende Zirvesi’ düzenlemeyi planladıklarına değinen Yılmaz, dijital ve geleneksel perakendeciliğin ele alınacağı, iki oturum halinde tüm gün sürecek zirve ile sektöre önümüzdeki süreçte neler yapmaları gerektiğine dair yol göstermek istediklerini belirtti.
Uysal: “Ticari karta yeniden taksit imkanı getirilmeli”
Komite Başkan Yardımcısı ve Toros Basın Yayın Dağıtım Sahibi Kasım Uysal da sektörü önümüzdeki süreçte zor günlerin beklediğini söyledi. Seçimler sonrasında ticari kartların taksite kapatılmasının büyük sıkıntı getirdiğine dikkat çeken Uysal, “Satış fiyatlarını minimize etmek adına ticari kartların taksit oranlarına müdahale edildi. Şahsi kartlarda taksit devam ediyor ancak onların da limiti düşük. Ticaretin büyük bölümünün ticari kartlarla gerçekleştirildiği göz önünde bulundurulursa yaşanacak muhtemel sıkıntı daha iyi anlaşılacaktır” dedi. Nakit avansın da kapatıldığını ancak sektörden gelen tepkiler sonrası sembolik de olsa bir rakam açıldığını kaydeden Uysal, ticari kartlara da yeniden taksit imkanı getirilmesini beklediklerini söyledi.
Doğan: “Yedek parça bulmak zorlaştı”
Sektörde iki farklı durum izlendiğini kaydeden Komite Meclis Üyesi ve Hamit Doğan Elektronik Sahibi Hamit Doğan, fiyatların artacağı düşüncesiyle yeni ürün almayı tercih edenler kadar artan fiyatlar nedeniyle yeni ürün almakta zorlanıp teknik servislere yönelen kişi sayısının da arttığını bildirdi. Servis talebi artsa da kazancın aynı oranda artmadığını belirten Doğan, “Çünkü ithal olması nedeniyle yedek parçadan kar edilmiyor. İşçilik maliyetleri de arttı. Bu artışlar müşteriye yansıtılamıyor. Bu alanda işler belki geçen yıla göre yükselmiş olabilir ama karlılıklar düştü” ifadelerini kullandı. Aynı zamanda yedek parça bulmakta sıkıntı yaşandığına da değinen Doğan, mevcut durumda bu sorun kangrene dönüşmese de her geçen gün daha çok zorlanmaya başladıklarını söyledi.
Çinici: “Teknik eleman bulamıyoruz”
Komite Meclis Üyesi ve Rota İklimlendirme Sahibi Veysel Umut Çinici ise servis talebi artmasına rağmen servislerde çalıştıracak teknik eleman bulmakta zorlandıklarına işaret etti. Sorunun çözümü için kimi firma kendi bünyesinde personel yetiştirmeye yönelse de eleman bulunamadığını vurgulayan Çinici, sorunun çözümü için önümüzdeki süreçte komite olarak teknik ve mesleki liselerle diyaloğu artırmayı planladıklarını bildirdi.
Sektörde giderek artan e-ticarete de değinen Çinici, “Pandemi ile hayatımıza daha çok giren bu ticaret sistemi her geçen gün daha fazla kabul görüyor. Artık büyük markalar dahi e-ticarete özel markalar oluşturuyor. E-ticarete özel modeller geliştiriyor. Böylece bayiler de sorun yaşamıyor. Mersin bayilerimiz de bu gelişmelere uyum sağlamaya başladı. Kentimizde de internet üzerinden ürün satan çok ciddi firmalar oluşuyor” ifadelerini kullandı.
Doğan: “İkinci ele talep arttı”
Komite Üyesi ve Nur-Pa Dayanıklı Tüketim Malları Sahibi Mehmet Sait Doğan ise ikinci el ürünlere artan talebe değindi. Deprem bölgelerinden gelen ürünlerin de Mersin’de ikinci el olarak satılmaya başladığını ifade eden Doğan, sıfır ile ikinci el arasındaki fiyat makasının yüzde 60’a yakın açıldığını söyledi. Özellikle yazlıklarda ikinci el ürünlerin daha çok tercih edildiğini belirten Doğan, “Mersin aynı zamanda Ukrayna ve Suriye’den de yoğun göç alıyor ve göçle gelen kişiler de ikinci el ürünleri tercih ediyor. Bu durum sıfır ürün satışını olumsuz etkiliyor” dedi.