MERSİN TİCARET VE SANAYİ ODASI
Türkçe English
MTSO 13. Yıl
ÇAĞRI MERKEZİ 0850 304 33 33
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin Cennet Cehennem

Türkiye İran’ın Restini Gördü 16.10.2014 tarihinde yayınlandı

MTSO 19 Nolu (Yurtiçi Yük ve Eşya Taşımacılığı) Nolu Komite Üyesi ve Meclis Üyesi Nihat Irmak yaptığı açıklamada İran’dan geçen Türk tırlarına uygulanan akaryakıt farkı konusunda İran-Türkiye restleşmesinin sınır kapılarında büyük sorunlar yarattığını, İran'a geçiş yapan TIR'ların tek geçiş için artık 950 Euro ödemeye başladığını, Türk makamlarını da buna karşılık aynı oranda zam yaparak bir nevi 'rest' çekerek haklı olarak mütekabiliyet uyguladığını ifade etti.


Nihat Irmak, MTSO Komite toplantılarında aldıkları kararları takiben, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Mersin Bölge Temsilciliği olarak da düzenledikleri toplantıda sorunu gündeme taşıdıklarını ve bu konuda Türkiye Cumhuriyeti devletinin kararının sonuna kadar arkasında olduklarını söyledi.

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası 19 Nolu (Yurtiçi Yük ve Eşya Taşımacılığı) Komite Üyesi ve Meclis Üyesi Nihat IRMAK açıklamasında Türkiye'nin İran'ın haksızlığına dur dediğini söyledi. İran'a ve İran üzerinden taşıma yapan Türk taşımacılarından İran tarafından kat edilen mesafeye bağlı olarak akaryakıt fiyat farkı adı altında yüksek ücretler tahsil edildiğini ifade eden Irmak,, "İran’dan akaryakıt alan ya da almayan tüm taşımacılarımıza uygulanan bu uygulama sonucunda taşımacılarımız haksız rekabete uğramakta ve pazar paylarının önemli bir kısmını kaybetmektedirler. Söz konusu husus iki ülke arasında yapılan ikili görüşmelerde gündeme alınmasına rağmen bu konuda kayda değer bir gelişme sağlanamamıştır. Taraflar ulaştırma görüşmelerinde Kasım 2013’te Ankara’da bir araya geldi. İran tarafı çözüm için süre istedi. Daha sonra Şubat 2014’te taraflar Tahran’da bir araya geldi. Türkiye çözüm konusunda ısrar etti. İran tarafı Nisan ayına kadar süre istedi. Nisan 2014’te Türkiye yine çözüm talep etti. İran talebimizi sessiz bıraktı. İran Cumhurbaşkanı Sayın Rohani’nin Türkiye ziyareti bizlere umut oldu. Sayın Cumhurbaşkanımız konuyu gündeme getirdi ama yine çözüm olmadı" diye konuştu.

Konunun UND Mersin Bölge Temsilciliği olarak UND Yönetim Kurulu Üyesi Ercan ARSLAN tarafından da dile getirildiğini ifade eden Nihat Irmak hem MTSO olarak hem de UND olarak konunun her düzeyde takipçisi olduklarını ifade etti. Taşımacıların uğradığı bu mağduriyetin giderilmesi ve eşit koşullar altında taşımacılık yapabilmesi amacıyla 1 Ekim 2014'ten sonra mütekabiliyet çerçevesinde uygulamanın başlayacağının duyurulduğunu belirten Nihat IRMAK, "Ancak İran tarafı bir 10 gün daha süre istedi. Bu duruma karşılık İran tarafından gerekli adımlar atılmadığından 10 Ekim 2014 tarihinde gece yarısı itibariyle İran araçlarına mütekabiliyet esasları uygulanmaya başlanmıştır. Gelinen nokta itibariyle, Orta Asya’ya yapılan taşımalarda İran’ın yıllardır sürdürdüğü haksızlığa rağmen, ülkeyi transit geçen araçlardan hiçbir ücret almayan Türkiye, İran’ın aldığı 750 Dolar ücreti İran araçlarından alması üzerine İran 11 Ekim 2014 tarih ve saat 09.00 itibariyle rest çekerek ücrete yüzde yüz 100 zam yaptı. Türk makamları da 09.30 itibariyle aynı oranda zam yaptı" şeklinde konuştu.

ARSLAN: "İRAN'IN BU TUTUMU ÇOK YANLIŞTIR"

Gürbulak Gümrük Kapısı'nın her iki tarafında yüzlerce TIR'ın bu mücadelenin sonucunu ve haksızlığın bitmesini beklediğini vurgulayan UND Yönetim Kurulu Üyesi Ercan Arslan, "Türkiye, kriz süresince İran üzerinden gitmek yerine, Sarp ve Türkgözü sınır kapılarını kullanarak Gürcistan- Azerbaycan güzergahı üzerinden Türki Cumhuriyetlere ulaşma yolunu alternatif olarak devreye aldı ve ilgili kapılarda hazırlıklar yapılmış durumda. Açıkçası, karayoluyla dünyaya açıldığı tek kapı olan ve İran araçlarına her türlü kolaylığı sağlayan Türkiye’ye karşı İran’ın bu haksızlıkta ısrar etmesi anlaşılır gibi değildir. İran'ın bu tutumu çok yanlıştır. Uygulanan fiyatlardan dolayı sadece geçtiğimiz yıl bu sebeple Türki Cumhuriyetlere giden 13 bin 800 Türk aracı yüklerini İran girişinde İran araçlarına devrederek geri dönmek zorunda kaldı. Ticaretimiz, ihracat yükümüz ve biz taşımacılar İran sınırlarında bilinçli olarak kendi araçlarına öncelik tanınması suretiyle sınırlarda 15 gün bekletilmektedir. Şu anda sadece Lütfabad Sınır Kapısında bin Türk aracı 15 gündür, Saraks ve Pol sınır kapılarında araçlarımız 10 gündür kapıda bekliyor" ifadelerini kullandı.

IRMAK: "DEVLETİMİZİN KARARININ ARDINDAYIZ"

Taşımacılar olarak bugüne kadar İran tarafından eşi benzeri görülmemiş birçok haksızlıkla mücadele ettiklerinin altını çizen MTSO 19 Nolu Komite Üyesi ve Meclis Üyesi Nihat Irmak şunları söyledi; "Türkiye ilk kez ‘sen geçiş için ücret alırsan ben de arttıracağım’ dedi ve İran buna karşılık bir anlamda rest çekerek yüzde 100 zam yaptı. Türkiye’nin hemen karşılık vermesi çok önemlidir. Sektör olarak devletimizin aldığı bu kararın arkasındayız. İran ve Türki Cumhuriyetlere olan taşıma ve ticaretimiz İran’ın insafına terk edilemez. Bizler taşımanın serbestleşmesinden, kolaylaşmasından yanayız. İki ülke taşımacısı eşit şartlarda olmalı ve eşit muamele görmeli. Şu an itibariyle, alternatif olarak taşımalarımızı Gürcistan-Azerbaycan güzergahına yönlendiriyoruz. Bu amaçla Sarp ve Türkgözü sınır kapılarında gerekli hazırlıklar yapıldı. Bu güzergah, yüksek ücretler ve 15 güne varan İran Türkmen sınır beklemeleri de dikkate alındığında şu an daha avantajlı konumdadır. Gürbulak sınırında İran’ın uluslararası hukuka aykırı tavrı sebebiyle krizin daha da tırmanmasını bekliyoruz. Türkiye ilk kez devlet olarak bu haksızlığa karşı farklı ve haklı bir tutum sergilemektedir. Ayrıca, İran-Türkmen gümrüğü olan Lütfabad’ta sadece bin aracımız hareketsiz durmakta, en az 120 milyon dolar değerinde ihraç ürünümüz TIR parklarına çekilmiş bekliyor. İran gümrük geçişlerinde İran ihracatı önceliklidir deyip transit giden ihracatımız bekletiliyor.


Sayfa gönderiliyor. Lütfen bekleyiniz

ARKADAŞINA GÖNDER