MERSİN TİCARET VE SANAYİ ODASI
Türkçe English
MTSO 13. Yıl
ÇAĞRI MERKEZİ 0850 304 33 33
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin Cennet Cehennem

“Türkiye’de liman yatırımlarının önü açılmalı “ 18.05.2022 tarihinde yayınlandı

Deniz taşımacılığında Mersin’in öneminin vurgulandığı Denizcilik Zirvesi’nde 2050 yılında beklenen dünya ticaret rakamları dile getirilip bu ticaretin karşılanmasına yönelik yeni yatırımlar yapılmasının gerekliliğine işaret edildi. Mersin Ana Konteyner Liman yatırımının vakit kaybedilmeden hayat bulması halinde Akdeniz ticaretinin önemli bir bölümüne yanıt verilebileceği, Mersin ve hinterlandının bu alanda büyük ivme kazanacağı dile getirildi. 


“Türkiye’de liman yatırımlarının önü açılmalı “

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Mersin Uluslararası Liman İşletmesi (MIP), Hürriyet Gazetesi, Akdeniz Belediyesi, Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) organizasyonunda Deniz Taşımacılığı Zirvesi Mersin Programı düzenlendi. Hürriyet Gazetesi Ekonomi Yazarı Noyan Doğan’ın moderatörlüğünde gerçekleşen zirvenin konuşmacıları arasında MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Başkanı Aydın Erdemir, MIP Genel Müdürü Johan Van Daele, Akdeniz Belediye Başkanı Mustafa Muhammed Gültak, MDTO Yönetim Kurulu Üyesi Atahan Çukurova ile Hürriyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Sefer Levent yer aldı. Deniz ticaretinin bugünkü durumunun değerlendirilip önümüzdeki süreçteki beklentilerin ela alındığı zirvede neler yapılması gerektiğine işaret edildi. Türkiye’nin bugünkü 12.6 milyon TEU’luk  konteyner trafiğinin 2050’de 41 milyon TEU’ya ulaşacağı, Doğu Akdeniz’deki 2.7 milyon TEU’luk trafiğin ise 10.2 milyon TEU’ya yükseleceği öngörüsünün paylaşıldığı toplantıda yeni kapasitelerin karşılanabilmesi için gerekli altyapının bugünden hazırlanması gerekliliği vurgulandı. Başta uzun süredir beklenen Mersin Ana Konteyner Liman yatırımı olmak üzere ülkedeki liman yatırımlarının önünün açılmasının önemine dikkat çekildi. 

Kızıltan: Mersin’in lojistik imkanları siyasetle lobi ile bertaraf edilemez”
Zirevede Mersin’in deniz ticaretindeki üstünlüğünü özetleyerek sözlerine başlayan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Kızıltan, bu üstünlüğün artarak devam etmesi için gerekli yatırımlara değindi. Beklenen Mersin Ana Konteyner Limanı’nın son durumu ile ilgili bilgi veren Kızıltan, “Ticaret Bakanlığımızın yaptığı araştırma tarafımıza ulaştı ve buna göre projenin onaylanmadığı, yeniden canlandırılması için 2011 yılında olumsuz görüş beyan eden gruplarla yeniden görüşülmesi, 2017’de yapılıp süresi biten ÇED raporunun ise yenilenmesi gerektiği söyleniyor. Tüm Mersin kamuoyunun bu limanı istediğini bir kez daha belirtmek istiyorum” dedi. MIP’nin Mersin’in yüzakı olduğunu ancak bölgedeki yük trafiğini tek başına karşılamasının mümkün olmadığını kaydeden Kızıltan, yeni bir ana konteyner limanına ihtiyaç duyulmasının sebeplerini şöyle özetledi: 
“Güçlü gümrük müşavirliği altyapımız, geniş araç filomuz, lojistik sektörüne yönelik liselerimiz, yüksekokul ve fakültelerimizle eğitimli iş gücümüz, coğrafi avantajlarımız, hizmet verdiğimiz geniş hinterlandımız, ekonomi odaklarına yakınlığımız, Mersin’in lojistik imkanlarını siyasetle lobi ile bertaraf edilemez bir konuma getirmektedir. Unutulmamalı ki dünya yük trafiğinin yüzde 60’ı Doğu Akdeniz’den geçiyor ve MIP ne kadar yatırım yapsa da bu yükün tamamına yanıt veremez. Böylesi bir yatırım MIP’ye de yarar sağlayacaktır.”

Erdemir: “2050’ye bugünden hazırlanmalıyız”
Zirveye online bağlanan TÜRKLİM Başkanı Aydın Erdemir, Türkiye ve Doğu Akdeniz limanlarının mevcut durumları hakkında bilgi verip 2050 yılı projeksiyonu çizdi. Mevcut durumda yurt genelinde Marmara limanlarının üstünlüğünün devam ettiğini belirten Erdemir, Akdeniz limanlarının ise son 15 yılda büyük yol aldığını, verilere bakarak önümüzdeki 10 yılda bu bölgenin Marmara’yı geçeceğinin tahmin edildiğini söyledi. Tüm dünyada limancılık sektörünün geliştiğini, dünya ticaretinin limanlar üzerinden gerçekleştiğini hatırlatan Erdemir, Türkiye ekonomisinin de ihracat ve ithalatla büyüdüğünü hatırlatıp dünya ticaretinden daha fazla pay alabilmek için liman yatırımlarının önünün mutlaka açılması gerektiğini söyledi. Erdemir, “Türkiye kendisini 2050’ye hazırlamalı. Tüm bölgelerdeki liman yatırımlarının önü açılmalı. Doğu Akdeniz’de önümüzdeki süreç için 12-14 milyon TEU’luk yük trafiğini konuşuyoruz. Çok sayıda mega liman yatırımları olacaktır. Bu yatırımların önünü açmalıyız” değerlendirmesini yaptı. 

Van Daele: “2 Mega gemiye aynı anda hizmet verebileceğiz”
MIP Genel Müdürü Johan Van Daele ise yürüttükleri yatırımlar hakkında bilgi paylaştı. Her yıl büyüyerek yola devam ettiklerini kaydeden Van Daele, yapacakları yatırımlarla bu performansı önümüzdeki süreçte de sürdürmeyi hedeflediklerini bildirdi. 375 milyon dolar bütçeli kapasite artırım projesi için hazır olduklarını dile getiren Van Daele, 2023 yılı sonunda tamamlanması öngörülen proje ile limanın mevcut kapasitesinin 1 milyon TEU artırılacağını, doğrudan 500, dolaylı 5 bin kişiye istihdam sağlanacağını, aynı anda iki mega gemiye hizmet verilebileceğini ifade etti. Aynı zamanda 27 milyon dolar bütçeli kapılar projesine de değinen Van Daele, bunun için de gerekli bürokrasinin tamamlanmasını beklediklerini, hayata geçirmeleri halinde liman kapıları önündeki beklemelerin ortadan kaldırılıp trafiğin rahatlatılacağını söyledi. 

Çukurova: “Yatırımların peşini bırakmamalıyız”
MDTO Yönetim Kurulu Üyesi Atahan Çukurova da Mersin’in beklediği Ana Konteyner Liman Projesi’ne değindi. Sözlerine dünya ticaretinde ve denizcilik sektöründe yaşanan mevcut sıkıntılara dikkat çekerek başlayan Çukurova, önümüzdeki süreçte dünya denizcilik gündeminde önemli yer tutacak AB Yeşil Mutabakat Stratejisinin sektörden beklentilerini değerlendirdi. Mersin özelinde yaptığı değerlendirmede ise Çukurova şu ifadelere yer verdi: 
“Mersin her dönem merkezi bütçeden aldığından fazlasını veren, ihracatı ithalatından fazla olan, transit taşıma yapılan özel bir lojistik kent. Hinterlandı çok geniş. Mevcut limanı ve 2 milyon TEU üzerindeki konteyner hareketiyle Türkiye’nin toplam konteyner elleçlemesinin yüzde 17’sini yapıyor. Denizciliğin her alanında gelişmeye müsait bir kent. Yeni yatırımlara ihtiyaç var. Mersin Ana Konteyner Limanı ile Mersin Lojistik Merkezi de beklenen bu yatırımlar arasında yer alıyor. Bu yatırımların peşini bırakmamalıyız yoksa her iki yatırımı da kaybedeceğiz” 

Gültak: “Konteyner Limanı etüt çalışmaları sürüyor”
Ana Aktarma Konteyner Limanı’nın etüt çalışmalarının devam ettiğini bildiren Akdeniz Belediye Başkanı M. Muhammed Gültak, bu yatırımın tamamlanmasıyla birlikte kapasitenin yaklaşık 12 milyon TEU’ya yükseleceğini söyledi. Mersin’in bu yatırımla birlikte dünyanın en önemli liman şehirlerinden biri olmaya talip olduğunu belirten Gültak, şehrin de buna hazır olması gerektiğini vurguladı. Bu nedenle özellikle Akdeniz Bölgesinde ticaret ve sanayi yatırımlarının sağlıklı gelişmesi için ciddi bir kentsel dönüşüm ile imar planına ihtiyaç olduğunu kaydeden Gültak, imar sorunu ve kentsel dönüşümün tamamlanması halinde şehrin kaderinin değişeceğini, bunun için hep birlikte çalışmak gerektiğini söyledi. 
Hürriyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Sefer Levent’in limanlardan gerekli verimin alınması, kırılan tedarik zincirlerinin canlanması için limanların demiryolu yatırımlarıyla entegre olması gerekliliğine dikkat çekerken Moderatör Noyan Doğan,  denizciliğe yönelik sigortalar hakkında bilgi verdi. 



Sayfa gönderiliyor. Lütfen bekleyiniz

ARKADAŞINA GÖNDER