Dijital Perakendecilikte İyi Uygulamaların konu alındığı bölümde KOBİ’lerin değişen dünyada dijitalleşmesinin kaçınılmaz olduğu vurgulanarak bu dijitalleşmeye nereden başlanabileceği ve hangi kaynaklardan yararlanılabileceği aktarıldı.
Avrupa Birliği tarafından finanse edilen Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 7, 8, 9, 11, 12 ve 29 No’lu Meslek Komiteleri ve Mersin AB Bilgi Merkezi işbirliğinde düzenlenen ‘Perakende Sektöründe Yeni Trendler’ konulu Mersin Perakende Zirvesi23, ‘Dijital Perakendecilikte İyi Uygulamaların’ anlatıldığı ikinci bölümle devam etti. Bu bölümün konuşmacıları QNB Finansbank Dijital Köprü Direktörü Demet Yaman ile Pazarama Satış ve Kategori Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Ünal Çapkan oldu. Yaman ve Çapkan katılımcılara dijital dönüşüm fırsatları hakkında bilgiler sundu.
Yaman: “Perakende sektöru teknolojik dönüşümün er meydanı oldu”
Bakkal olan babasının dijital dönüşüm hikayesini anlatarak konuşmasına başlayan QNB Finansbank Dijital Köprü Direktörü Demet Yaman, “Bugün artık hem teknolojide yaşanan gelişmeler hem tüketicinin alışveriş alışkanlıklarındaki değişmeler hem rekabetin kızışması, hem de yasal düzenlemeler perakende sektörünü dönüştürmeye mecbur bırakıyor” dedi.
Tüketicilerin değişen alışkanlıklarını vurgulayan Yaman, “Bugün tüketiciler tarihin hiçbir döneminde olmadığı kadar bilgi ve kontrol sahibi. Alışveriş yapmadan önce çok uzun bir araştırma sürecinden geçiyor, karılaştırmalar yapıyor. Kullanıcı yorumları aşırı revaçta. Sadece marka ve fiyata göre alışveriş kararı alınmıyor etik koşullarda üretilip üretilmediği, kalitesi, sürdürülebilirliği gibi birçok etken kararı etkiler oldu” diyerek tüketici perspektifi çizdi. Firmaların artık kişiselleştirilmiş ürünler, hızlı teslimat, sundukları ödeme esneklikleri, sosyal medyadaki güçleri gibi kriterlerle rekabette öne geçebildiğini belirten Yaman, QNB Finansbank Dijital Köprü’nün de firmalara bu noktada destek vermek adına yola çıktığını söyledi. Perakende sektörünü teknolojik dönüşümün er meydanı olarak tanımlayan Yaman şunları söyledi:
“Bu alanda rekabet şartları değişti. İnfluencerlarla pazarlama yapılıyor, kişiselleştirilmiş ürünler artırılmış gerçekliklerle tanıtılıyor, yapay zeka sisteme dahil oldu, bulut tabanlı stok yönetimleri geldi, büyük verinin kullanımı sektörde uçtan uca bir rekabet oluşturuyor. Buna ayak uydurmalıyız.”
Fiziksel mağazaların da sistem değişikliğine giderek deneyim mağazalarına dönüşmeye başladığını belirten Yaman, müşterilere ürün deneyimi yaşatıp satışı festivale dönüştürecek sistemlerin ön plana çıkmaya başladığını söyledi.
Bu noktada sektörde dijitalleşmeye erken başlayıp yol alan firmaların bir adım öne çıktığını kaydeden Yaman, KOBİ’lerin de bu sürece dahil olması gerekliliğini vurguladı.
“İşe doğru iş ortağını bularak başlayın”
KOBİ’lerin dijitalleşmeye doğru iş ortağını bularak başlaması tavsiyesinde bulunan Yaman, “Çünkü dijitalleşme, maliyetli ve sürekliliği olan, bir kez yaptım bitti diyebileceğiniz bir yatırım değil. Yanlış başlangıçlar motivasyonu düşürebilir. Maddi kayıplara neden olabilir. Bugün bir firma dijitalleşmeye karar verdiğinde önce neye ihtiyacı olduğunu belirlemeli. Ardından sektördeki çözümleri araştırmalı. Seçtiği çözümü mevcut sisteme entegre etmesi çok önemli. Bu çözümün güvenlik zafiyeti olmamalı. En önemlisi de çözüm ortağına istenen zamanda anında ulaşılabiliyor olmalı. Bu nedenle dijital dönüşümde kurumsal firmalardan destek almak önemli. Dijital Köprüyü işe nereden başlayacağını bilemeyen KOBİ’ler için kurduk. Burada hem bankacılık çözümleri var hem de dijitalleşme çözümleri.”
Çapkan: “Büyük bir ekosistemimiz var”
Pazarama Satış ve Kategori Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Ünal Çapkan da sözlerine Pazarama’nın kuruluş sürecini anlatarak başladı. Pazarama’nın 129 iş kolu ve 10 bin çalışanı bulunduğunu kaydeden Çapkan, “Bir tüketicinin yolu Pazarama ile mutlaka kesişsin istiyoruz çünkü farklı deneyimler yaşatıyoruz” dedi. Türkiye’de farklı uygulamalar gerçekleştirdiklerini kaydeden Çapkan ilk kez bir banka şubesinin içinde AVM kurulduğunu söyledi. Banka şubesi içinde bir deneyim mağazası açarak müşterilerine burada ürünlerini tüketicileri ile buluşturma imkanı sunduklarını dile getiren Çapkan, “Arzu eden müşterimiz yeni çıkan ürünlerini bu deneyim mağazasında tanıtıp ardından ister oradan ister kendi online sayfasından satabiliyor” dedi. Yakın zamanda Pazarama Cüzdan uygulamasını başlattıklarını bildiren Çapkan, “Bu açık kod bir uygulama. Birçok mağazada müşteriler bunu kullanabilir. Müşterilere sağlayacağımız finansal kolaylıkları Pazarama Cüzdan ile sağlamayı düşünüyoruz. Cüzdandaki parası doğrultusunda anında kredi gibi uygulamalar da dahil edeceğiz” dedi. Kurdukları Pazarama Kargo ile çalıştıkları firmalara önümüzdeki süreçte kargo hizmeti vermeyi düşündüklerini de aktaran Çapkan bu uygulamayı İstanbul’da başlattıklarını söyledi. Yine 2024’te ek finansman, ek kredi imkanları sunarak müşterilerinin finansa ulaşımını kolaylaştıracaklarına da değinen Çapkan, “Burası bir ekosistem. Aynı platform üzerinden birçok kolaylık sağlamak mümkün. Araç kiralama ve otel rezervasyonları da gerçekleştirilebiliyor. Bu nedenle önümüzdeki süreçte Pazarama tatil bölümünü de büyütmek istiyoruz” dedi.
2024 yılında odaklanacakları 3 konu bulunduğunu dile getiren Çapkan, “Üçü de e - ticaret ile ilgili. Pazarama adına söylüyorum. Perakendecilere çok ihtiyacımız var. Size farklı şeyler sunup hayatınızı kolaylaştırabiliriz. Yeteneklerimiz buna müsait” dedi. Çapkan sözlerini Globale açılmayı düşündüklerini de belirterek tamamladı.