Dijital Dönüşüm Uzmanı Erdinç Mert, şirketlerdeki dijital dönüşüm sürecinin uzun bir yolculuk olduğunu belirterek, “Bu yolculuğa başlamadan mutlaka bir stratejiniz olmalı. Hemen uygulamaya geçelim dememelisiniz. Dijital dönüşüme zorunlu kalmadan başlamanız önemli. Değişmek zorunda kaldığınızda her şey için çok geç olabilir” diye konuştu.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) ile Benova Danışmanlık işbirliğinde ‘Dijital Dönüşüm’ konulu seminer gerçekleştirildi. Online platformda düzenlenen ve Dijital Dönüşüm Uzmanı Erdinç Mert’in konuşmacı olduğu seminerde dijital dönüşümün ne anlama geldiği, önemi, bu konuda neden başarısız olunabileceği gibi konulara değinildi. Veri analitiği, teknolojilerin geleceği, yapay zeka, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, nesnelerin interneti, dijital ikiz, robotik otomasyon gibi kavramların da ele alındığı seminerde üretim, lojistik, tarım ve eğitim konularındaki dijital dönüşümlere örnekler verildi. Seminer katılımcıların sorularının ardından sona erdi.
“Dönüşümü çalışanlar da yönetim de benimsemeli”
Artık dijital dönüşümün zorunluluk haline gelmeye başladığını belirterek, bu dönüşümün çalışmaların odağına alınmaması halinde başarı ihtimalinin çok düşeceğini kaydederek konuşmasına başlayan Mert, dönüşümün evrelerini, “Bu dönüşüm başladığında şirketlerde önce bir şok oluyor, sonra inkar başlıyor ve herkes değişime direnç gösteriyor. Ardından öfke ve depresyon modu geliyor. Bu noktada çalışanlar motive edilip doğru iletişim sağlanırsa kabullenme başlıyor ve ardından da değişim gerçekleşiyor. Değişime başladık, her şey çok güzel olacak, çalışanlar memnun kalacak diye bir beklentiye girmeyin. İlk 3 ay çok önemli” diye özetledi.
Dönüşümün gerçekleşmesi için çalışanların da yönetimin de bu dönüşümü istemesi ve sahiplenmesinin önemini vurgulayan Mert, dijital dönüşümde başarısız olunma sebeplerini ise şöyle sıraladı:
“1 – Ölçek ve ivmenin küçümsenmesi, 2 – Bütüncül bir bakış açısı olmaması, 3 – Ulaşmak istenen noktanın genellikle net olmaması. Dijital, hayatımıza yeni giren bir konsept. Bu nedenle çoğu şirket ulaşmak istediği noktadan tam emin olamıyor. Başarısız dijital dönüşümlerin ortak özelliğine bakınca strateji ve yönetim arasındaki boşluk göze çarpıyor.
Bazen çok güzel hedefler konmuş ama doğru yol belirlenememiş ya da yeterli kaynak ayrılmamış, bütçe küçük kalmış olabiliyor. Hedef olup ne yapılacağı bilinse de kaynak olmazsa dijital dönüşümün başarı şansı çok yok.”
“Dijital dönüşümde başarılı olamayan şirket oranı yüzde 70”
Nort Carolina Kurumsal Risk Girişimi ve Yönetim Danışmanlığı tarafından yapılan araştırmaya göre 2019 yılı verilerine göre dijital dönüşüme başlayıp başarılı olamayan şirket oranının yüzde 70 olduğunu bildiren Mert, “Geleceğimiz belki bu dönüşüme bağlı. Dönüşmezsek, önümüzdeki 10-15 yılda bizi neyin beklediğini bilmiyoruz” dedi. Başlangıç için dijitalleşmede şirketin hangi noktada olduğunun iyi saptanması ve ardından da ulaşılmak istenen noktanın doğru belirlenmesi gerektiğini vurgulayan Mert, bunları doğru belirleyince hangi yolların kullanılacağının rahat saptanabileceğini söyledi.
Mert sözlerini, “Tüm dünya dijitalleşmede bir noktaya gelmişken biz şimdiden adım atmıyorsak geleceğe yönelik sıkıntıya gireriz. Biran önce sonuç odaklı adımlar atmaya başlamalıyız” diye tamamladı.