MTSO 13 No’lu Ulaşım Araçları İmalat, Satış ve Onarımı Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sigorta eksperlerinden şikayetçi. Eksperlerin sigorta şirketlerinin maaşlı elemanı gibi çalıştığını dile getiren Meclis Üyeleri, yaşanan sorunların çözümü için, “Eksperler bağımsız bir havuzda görev almalı ve ihtiyaç olunca bu havuzdan seçilmeli” önerisini sunuyor.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 13 No’lu Ulaşım Araçları İmalat, Satış ve Onarımı Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sektöre ilişkin değerlendirmeler yaparak sorunlarını ve çözüm önerilerini dile getirdi. Eksperlerle yaşanan sorunlardan sektördeki planlama eksiğine, ikinci el lastik satışlarının oluşturduğu sıkıntıdan TÜV ücretlerine kadar çok geniş bir yelpazede sektörü ele alan Meclis Üyeleri, değerlendirmelerini sektörün sürdürülebilirliği için neler yapılabileceğine değinerek tamamladı. Bu noktada özellikle iyi yetişmiş personele büyük önem düştüğünü vurgulayan Meclis Üyeleri, meslek lisesi ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde eğitim alan gençleri sektöre ve üretime daha çok dahil etmenin önemini vurguladı.
İkanç: “Eksperler sigorta şirketlerinin maaşlı elemanı gibi”
Yönetim Kurulu Üyesi ve Nedim Otomotiv Genel Müdürü Nedim İkanç, son dönemlerde sektörün sigorta eksperleriyle yaşadığı sıkıntılara dikkat çekti. Kaza yapan aracın servise geldiğini, burada hasarın kalem kalem tespit edildiğini kaydeden İkanç şunları söyledi: “Servisteki arkadaşlar kaporta, boya, şase, mekanik, işçilik gibi gerekli olan çalışmaları maliyetleriyle birlikte yazıyor. Eksperler ise gelip hiçbir dayanakları olmadan tüm rakamları aşağı çekiyor. Sigorta şirketlerini korumak, onlardan yeniden iş alabilmek adına servisleri sıkıntıya sokuyorlar. Sigortaların maaşlı elemanı gibi çalışıyorlar. Maliyetin altında iş yapmaya zorlanıyor ve büyük sıkıntı yaşıyoruz. Aynı zamanda müşteri gözündeki itibarımız da düşüyor. Sanki onlara yüksek fiyatla iş yapmaya çalışıyoruz pozisyonu oluşuyor.”
Sorunun çözümü için TOBB, Eksperler İcra Komitesi ve servislerin katılımıyla ortak bir toplantı düzenlemek istediklerine değinen İkanç, “Yaşanan tek sorun bu da değil; kazalı araç için gelen bir eksper, işi en az 10 gün uzatıyor ve çalışmaya başlayamıyoruz. Aracını biran önce almak isteyen müşteri ile bu kez biz karşı karşıya kalıyoruz. Aynı şekilde iş bitiyor, dosya kapanıyor, arabayı teslim ediyoruz. Sigorta şirketi ödeme zamanı yaklaştığında eksper tarafından daha önce bildirilmesi gereken evrakı eksik evrak var diye karşımıza çıkarıyor ve ödemeleri geciktiriyor. Ciddi sıkıntılarımız var” diye konuştu. Eksperlerin mutlaka bağımsız çalışması gerektiğini vurgulayan İkanç, bağımsız bir havuzdan ihtiyaç oldukça eksper temin edilmesi halinde hem sigorta şirketlerinin hem servislerin kazanacağını hem de müşteri memnuniyetinin artacağını söyledi.
Tozlu: “İkinci el lastik satışı yasaklanmalı”
Meclis Üyesi ve Las-Par Genel Müdürü Mesut Tozlu ise özellikle lastikler konusunda yaşanan sıkıntılara dikkat çekti. Sektörde planlama yapılmasını istediklerini, mahallelerdeki nüfus yoğunluğuna göre lastik satışı yapan işyeri açılmasına izin verilmesini beklediklerini anlatan Tozlu, “Plansız işyeri açılmasına izin verildiği gibi uygun şartları taşımayan, faturasız çalışan firmalar da lastik satınca sektör iyice daralıyor” değerlendirmesini yaptı. Bu durumun firmaları zorladığı gibi vergi ödenmemesi nedeniyle mali yönden devleti de sıkıntıya soktuğuna dikkat çeken Tozlu, denetimlerin artması, yetkili bayiliği olmayan işletmelerin lastik satışının önüne geçilmesi ve planlama yapılmasının önemli olduğunu söyledi.
İkinci el lastik satışlarına da değinen Tozlu, bu yöndeki satışların tamamen yasaklanması gerektiğini anlattı. Türkiye’de lastik fiyatlarının yüksek olması nedeniyle son dönemlerde böyle bir sektör oluştuğunu anlatan Tozlu, şunları söyledi: “İkinci el lastik ve yedek parça kullanımı büyük riskler taşıyor. Bu tür satışlara ağır cezalar getirilmesi halinde önüne geçilebileceğine inanıyorum. İkinci el lastiği özellikle minibüs ve kamyon grupları kullanıyor. Özellikle uzun yol okul gezileri ya da toplu gezilerde araba yoldan çıktı, devrildi gibi haberler yapılıyor. Bu devrilmeler büyük ölçüde lastikten kaynaklanıyor ve ölümlü kaza oranı artıyor. Mutlaka yasaklanmalı.” Ağır hasarlı, perte çıkan araçların da hurdacılar tarafından alınıp trafiğe çıkarıldığını anlatan Tozlu, sağlıklı bir trafik açısından bu uygulamanın da önüne geçilmesi gerektiğini söyledi.
Akdemir: “Sanayiye yakın araç muayene istasyonu şubesi açılmalı”
Meclis Üyesi ve Akdemirler Otomotiv Genel Müdürü Musa Akdemir de araç muayene istasyonlarına yönelik değerlendirmeler yaptı. Muayene istasyon ücretlerine yılbaşında gelen yüksek zamların sıkıntı oluşturduğunu dile getiren Akdemir, aynı zamanda bu merkezin şehre uzak olmasından da şikayetçi oldu.
Sanayi sitelerine yakın ikinci bir şube açılmasını talep eden Akdemir, “Ampulü patlak bir araç 50 kuruşluk bir parçayı değiştirmek için kilometrelerce yol gitmesi gerekiyor. İkinci bir şube ya da seyyar mobil muayene hizmeti verilmesi sektörü rahatlatacaktır” dedi. Sektöre gelişimi ve devamlılığına yönelik değerlendirme de yapan Akdemir, özellikle yetişmiş personel sorununa dikkat çekti. Gençlerin meslek liselerine talebi olduğunu ancak üretimin sadece okulda kalıp tabana yayılmadığını dile getiren Akdemir, “Bu gençlerin sadece yüzde 10’u sanayi ile irtibatlı iş yapıyor, yüzde 90’ı ise sadece eğitim almayla kalıyor.
Komite olarak hedefimiz gerek Mersin Üniversitesi otomotiv bölümü, gerekse Kentimizdeki meslek liseleri ile bu yıl irtibatımızı artırıp gençlerimizin sanayide görev almasını sağlamak. Gençleri üretim ve ekonomiye dahil edebilirsek işsizlik sorununun da önüne geçilecektir. Okulları ziyaret edip imkanlarımız hakkında gençlere bilgi verip gerek stajlarını yapmaları gerekse çalışmaları için davet edeceğiz” diye konuştu.