MTSO 18 No’lu Gümrük Müşavirliği Hizmetleri Meslek Komitesi Meclis Üyeleri dış ticarette 2023 yılı hedeflerine ulaşılabilmesi adına gümrük müşavirlik hizmetlerinde KDV oranlarının yüzde 18’den 8’e indirilmesini istiyor. Böyle bir uygulamanın maliyetleri aşağı çekerek ihracatçıların rekabetçi yapısını güçlendireceğini vurgulayan gümrük müşavirleri, ekonominin dış ticaretle güçleneceğini hatırlatarak, bu konuda destek beklediklerini söylüyor.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 18 No’lu Gümrük Müşavirliği Hizmetleri Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sektöre ilişkin değerlendirmeler yaparak taleplerini dile getirdi. Kentte liman civarında bekledikleri düzenlemelerden, sektörü ilgilendiren teknik düzenlemelere, KDV indirimlerinden yeşil pasaport talebine kadar ihtiyaç duydukları her alana değinen Meclis Üyeleri, ihracat hızını ve Türkiye’nin dış ticaretteki gücünü artırma hedefinde.
Orman: “Liman yetkilileriyle sürekli irtibat halindeyiz”
Meclis Üyesi ve Anıl Gümrük Sahibi Cebrail Orman, konuşmasına liman hizmetlerine ve bu konuda yürüttükleri çalışmalara değinerek başladı. “Mersin Limanı’nın daha da hızlı servis vermesi için meslektaşlarımız adına liman yetkileriyle sürekli irtibat halindeyiz” diyen Orman, liman sıkışıklığının giderilmesi için yapılan çalışmalar sonunda mevcut liman sahası karşısında yer alan Terminal 2’nin limanla aynı statüde açıldığını hatırlatıp sorunları hafiflettiğini söyledi. Komite olarak yakın zamanda Gümrükler Genel Müdürünü ziyaret ettiklerini de kaydeden Orman şunları söyledi: “Yaptığımız görüşmede ilettiğimiz konular arasında Terminal 2’nin de mevcut liman gibi sınır kapısı olarak tanımlanıp tarım ürünlerinin ziraat ve tarım kontrolünün yapılması için destek istedik. Bu konuda gerekli girişimlerde bulunduklarını, sorunun çözülmek üzere olduğunu öğrendik. Böylelikle liman sahası daha da genişleyecek ve hizmetler daha hızlı alınabilecek.”
X-Ray’de zaman zaman yaşanan sıkışıklıklara da değinen Orman, mevcuttaki iki adet XRay cihazından sonra bir adet hızlı X-Ray cihazının devreye girmesiyle biraz rahatlama olsa da halen yeterli gelmediği dönemler göz önünde bulundurularak bir adet daha hızlı X-Ray yatırımı yapılmasının faydalı olacağına inandığını söyledi. Gümrük muayene sahasına da değinen Orman, “Uzun zamandır talep ettiğimiz gümrük muayene sahasının liman içinde değil de liman sınırına alınmasıyla muayene işlemlerimizi liman sahasına girmeden yapabilmemiz sağlanacaktır. Bu anlamda D kapı yanına yapılacak sahanın biran önce açılmasını bekliyoruz” ifadelerini kullandı.
“Gümrük beyannameleri yazılımı devlet eliyle yürütülmeli”
Sistemsel değişiklikler de talep eden Cebrail Orman, özellikle gümrük beyannamelerine değindi. Mevcut durumda gümrük müşavirleri ve dış ticaret şirketleri tarafından kullanılan gümrük beyannameleri oluşturulurken yazılım konusunda özel sektörden hizmet alındığını bildiren Orman şunları söyledi: “Sektörde bu konuda faaliyet gösteren 2-3 adet yazılım şirketi var. Bu şirketlerden hizmet almamız durumunda ciddi maddi külfet yaşamamız yanında zaman zaman karşılaştığımız aksaklıklar gecikmelere yol açıp sıkıntılar yaşamamızı da beraberinde getiriyor. Aynı zamanda özel sektörden hizmet almamız nedeniyle hizmet verdiğimiz firmaların ticari gizliliği de kalmıyor. Her türlü bilgi üçüncü kişilerin eline geçmiş oluyor. Biz de diğer bakanlıklarda olduğu gibi beyannamelerimizi Gümrükler Genel Müdürlüğü Bilge Sistemi üzerinden geliştirilecek bir yazılımı kullanarak oluşturmak istiyoruz. Bu sayede dış ticaret şirketlerinin bilgileri sadece bakanlık tarafından depolanıp arşivlenecek. Aynı zamanda yazılım aksaklığı nedeniyle yaşanabilecek sorunlarda haksız cezaların da önüne geçilmiş olacak.”
Sökün: “Ticaret Bakanlığı çağrı merkezleri düzenlenmeli”
Mersin’in bir dış ticaret kenti olduğunu, bu nedenle gümrük hizmetlerinin önemli olduğunu kaydeden Meclis Üyesi ve Sökün Gümrük Sahibi İsmet Sökün, “Bizim hizmet alanımızda hız çok önemli. Zamanla yarışıyoruz. Bu nedenle sorunlarımıza hızlı çözüm üretilmesi gerekiyor. Oysa son dönemlerde yaşadığımız sorunların çözümünde Ticaret Bakanlığı çağrı merkezlerinde istediğimiz performansı yakalayamıyoruz. Çağrı merkezlerinin geçmiş dönemlerde olduğu gibi daha ulaşılır, aktif ve çözüm odaklı çalışması gerekiyor” diye konuştu. Liman A ve B kapılarında bekledikleri düzenlemelere de değinen Sökün şunları söyledi: “Liman B kapısında TIR yoğunluğunun hafiflemesi, kent trafiğinin rahatlatılması adına bir düzenleme bekliyoruz ancak Liman A kapısı çok daha farklı. Burası Mersin’e denizden giriş noktası. Yolcu salonu buraya açılıyor ve Mersin’e gelen kişiler bu alanda bir düzenleme yapılmaması nedeniyle karmaşayla karşılaşıyor. Gümrük bölgesinin, liman çevresi yol ve otopark sisteminin acil olarak düzenlenmesi gerekiyor. Bir önceki büyükşehir belediyesi ile bu konuyu görüşmüş ve kararlar alınmasını sağlamıştık ama uygulanamadan belediye değişti. Bu sorunun yeniden ele alınması adına girişimlerimiz devam ediyor.”
Limana giriş kartlarına da değinen Sökün, bu konuda geçmişte sorun yaşandığını ancak bunun Komite Üyeleri ve MTSO Yönetiminin ortak çalışması sonucu ilgili mülki idare amirinin desteğiyle çözüldüğünü söyledi. “Bu konuda emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz ancak diğer sorunlarımızın da vakit kaybedilmeden çözüme kavuşturulmasını bekliyoruz” diyen Sökün, limanın kent ekonomisi için önemini hatırlatarak, burada üretilecek çözümlerin tüm kenti ve dolayısıyla ülkemizi yakından ilgilendirdiğini söyledi.